Hem SpelPC Recension: Snufkin – Melody of Moominvalley
Snufkin Melody of Moominvalley recension senses Guld

Recension: Snufkin – Melody of Moominvalley

När vi för snart två år sen först fick höra om att Tove Janssons älskade Mumintrollet och hans vänner skulle få ett äventyrsspel från Raw Fury, så satt våra knatterecensenter som klistrade vid trailern. Böckerna om Mumin, Snusmumriken, Lilla My och Stora Mårran känns lika nordiska som John Bauers målningar.

Slutprodukten i form av spelet Snufkin: Melody of Moominvalley (eller Snufkin: Mumindalens Melodi, man halvöversatt till på svenska) är en otroligt charmig upplevelse, som verkligen tar spelare i alla åldrar på en äventyrlig resa in i och igenom den idylliska Mumindalen.

Grafik och Atmosfär

Från det ögonblick spelet startar, imponeras både stora och små recensenter av den vackra, handritade grafiken som troget återskapar den magiska känslan av böckerna. Landskapen är färg- och detaljrika, månen är sådär Van Gogh-inspirerad och allt gör att man direkt känner igen de klassiska miljöerna man läst i böckerna som barn. Det är en något sliten klyscha, men den mysiga atmosfären, som inbjuder till utforskning och interaktion med spelets många karaktärer, gör att man bokstavligen känner att man dragits in i boksidorna likt Den Oändliga Historien.

Spelet är i grunden ett äventyrsspel där upptäckarglädje och pussellösning står i centrum. Spelaren får utforska olika delar av Mumindalen, lösa olika pussel och interagera med andra karaktärer. Varje pussel är precis lagom klurigt utformat att även kunna stimulera yngre spelare och kräver ofta en kombination av logiskt tänkande och kreativitet för att lösas, vilket ger en tillfredsställande känsla när man klarar dem.

Handling och Karaktärer

En av spelets stora styrkor är dess berättelse och karaktärsutveckling. Historien är den att Snusmuriken anlänt till Mumindalen som han brukar för årstiden, men att hans bästa vän Mumin inte är någonstans att finna. Det visar sig att han blivit inlåst av en elak parkvakt och hans hejdukar, som vill sätta upp skyltar, staket och en massa regler för allt man inte längre ska få göra i Mumindalen. Snusmumriken måste samarbeta med figurerna i dalen och hjälpa sin goda vän. I arsenalen finns ett munspel och snart flera instrument, som skapar ordning och löser utmaningarna utplacerade runtomkring den vackra sagovärlden. Vi får träffa hans halvsyster, Lilla My, Hunden Sniff, Stora Mårran, Fillifjonkorna, Muminmamman och Muminpappan och många fler på vägen.

Att gå runt i enkla labyrinter och akta sig för parkvakters blick är så svårt det blir. Foto: Raw Fury

Ljud och Musik

Ljudspåret i Snufkin: Melody of Moominvalley är en annan höjdpunkt. Musiken är lugnande och passar perfekt till den avkopplande och utforskande naturen i spelet. Det görs stort nummer av att ultra-kreddiga, isländska Sigur Rós är med på soundtracket, och det är dom – dock endast på slutet – med den gåshudsskapande The Nothing Song som vi känner igen från slutscenen i Vanilla Sky. Lite synd att det bara är skriven text i dialogen och inte talad, då det hade ökat tillgängligheten för yngre spelare att spela ensamma (texten är åtminstone på svenska).

Snufkin: Melody of Moominvalley må bara vara cirka fyra-fem timmar långt, men det är ett exemplariskt spel som erbjuder en välgjord blandning av äventyr, pussel och berättelse och som blir en sann familjeupplevelse där alla kan vara med och spela från cirka fyra år och uppåt. Här finns inget våld, ingen död (man får direkt spela om korta sekvenser man eventuellt misslyckas med) och inget direkt mörker, även om det såklart finns spänning. Är det ett perfekt spel? Såklart inte, det har sina skavanker i form av tappade frames och tidvis trubbig precision, men det är verkligen smådetaljer på ett så väl sammansatt och humant prissatt paket (cirka 200 kronor). Grafiken och ljudet lyfter spelupplevelsen och gör Mumindalen levande på ett sätt som inget annat spel på temat tidigare lyckats med. Det ska norska Hyper Games ha en eloge för!

Ett måste för spelare i alla åldrar, Snufkin: Melody of Moominvalley erbjuder en betagande upplevelse oavsett om man är ett fan av Mumin-böckerna eller inte!

Raw Fury skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.