OUYA systemet, så förhåller sig storleken

UPPDATERING: Idag (den 25:e juni) släpps OUYA i hela världen. Med det kom en uppdatering och nytt GUI som vi inte ännu tagit ställning till. Vi kommer under veckan recensera maskinen och plocka ut några av dess bästa lanseringsspel (ur 153 stycken, det största antal någonsin). Detta nedan är våra förstaintryck från det att vi fick maskinen, våren 2013.

Vi var väldigt upphetsade förra hösten, då vi hörde om OUYA – en öppen Android-baserad spelkonsol som uppmanar kreativitet, moddar och eget skapande. Helt fokuserad på snabba och billiga spel, med viss kraft under skalet (motsvarande en Android pekplatta baserad på Tegra3-chipet, Asus Transformer Prime ligger nära i specar) och en prislapp som inte skrämmer slag (99$) på kunden.

Eftersom vi var med och backade/grundade OUYA så fick vi för någon vecka sedan vår konsol (14:e maj) och vår extra kontroller (en kontroller ingår). Vi har nu haft tid nu att prova de flesta spelen och leka lite med systemet och här kommer våra första intryck.

OBS! OUYA, som var den mest framgångsrika Kickstarter-kampanjen i mannaminne med sina 8,x miljoner dollar insamlade, har just fått ett kapitaltillskott på ytterliggare 15 miljoner $ av externa finansiärer, bl a Nvidia (vars grafikchip sitter i maskinen). Därför har konsolen senarelagts ”för att möta efterfrågan” till slutet av juni. OUYA är idag i högsta grad en beta-maskin, därför väntar vi med betyg och utförligt test/åsikter tills releasedagen.

OUYA bygger på Android 4.1, som redan är förra version av operativsystemet

Första man upptäcker då man öppnar paketet är hur snygg och smidig konsolen är. Den är en liten kub, faktiskt, på ca 10x10x10 cm och definierar verkligen ordet ”slim”. I paketet finns också en HDMI-kabel (ja, tack, håller på att bli standard), 1 handkontroll (som är en nästan identisk kopia av Xbox S Controller) samt 2 medföljande AA-batterier till denna.

Batterierna ska sitta i kontrollern, genom att man lyfter på skyddsplasten som utgör handkontrollerns nedre delar. Inte helt logiskt, men det är OK. Maskinen startar upp, du skriver in ditt unika ID (vi heter såklart senses, för er som vill utamana oss framöver) och synkar kontrollern via Bluetooth. Just bluetooth gör att du kan synka andra kontroller också, såsom mus, tangentbord och tom Xbox 360 / PS3 Dual Shock.

Mjukvaran är ännu inte final, uppkopplingen mot OUYA-servern är tämligen långsam och instabil, men den RC-version som kom (idag faktiskt) fixar iaf några buggar såsom ex problem att synka andra kontrollern. Gränssnittet är väldigt enkelt och tydligt, lite Windows 8-inspirerat nästan.

OUYAs gränssnitt

Spelen: Detta är ju huvudpoängen med OUYA, spel. I massor och med obligatoriskt läge att kunna prova gratis (begränsat av antingen tid/längd av spelet). Många har ju varit oroliga att OUYA, med sin redan nu åldrande Android 4.1-arkitektur och (i dagens mått mätt) begränsade hårdvaruresurser som system, risker att helt enkelt bli en TV-inkopplad Android-mobil med Android Markets utbud av spel/program (på gott och ont). Hittills kan man väl konstatera att skeptikerna har ganska rätt. Även om det är drygt en månad kvar till OUYAs release så lyser killer-appsen med sin frånvaro. Bästa spel än så länge är Final Fantasy III som Square släppt till releasen, men detta är ju ett 23 år gammalt JRPG-äventyr som borstats upp något men som Square begär 16,99$ för och det är helt rubbad prissättning, för ett nästan mänsklig generation gammalt spel som alla antingen har till annat format eller kan köpa för 5$ på ex PSN.

Final Fantasy III på OUYA

Här finns charmiga spel såsom Knightmare Tower (som dock kan spelas gratis online i din browser idag) och de flesta kostar 3,99$. Parkour-agent-spelet Vector står också ut med sin sköna fysik och frihetsskänsla. Beast Boxing Turbo är snyggast av alla och en slags Punch-Out!!-klon, samtidigt som Saturday Morning RPG ger viss en post-modernistisk nick till gamla JRPG och Polarity rider lite på Portal-vågen. Sen finns också fullkomligt horribla skapeler såsom No-brakes Valet, som är gratis, men förmodligen ett skämt då det ser ut som något man kodat över lunchrast på en C64. Resten av spelen är på en HD-glaserad Amiga/PSOne-nivå i fråga om grafik och ljud. Helt OK för retro-älskare, men inte i par med vad konsoler kan idag.

Knightmare Tower OUYA

Lev ut dina parkour-fantasier i Vector

Beast Boxing Turbo är snyggt på OUYA

Bi-poläritet på OUYA

OUYA har potential att vara en charmig och billig underhållningsmaskin, särskilt för älskare av retro-typ av spel eller folk som bara vill ha enkla, snabba arkadspel att komma in i. Men den har enorma utmaningar framför sig. 99$ är relativt billigt idag, men med tanke på att Xbox 360 och PS3 ersätts av efterföljare i år så lär dessa generationer konsoler krypa ned till liknande pris och då snackar vi helt andra spel, helt andra tekniska funktioner och helt andra kataloger av klassiker som faktiskt kan fås så billigt som 15$ idag eller ännu billigare andrahand eller via download. De spelen utmanar just nu det bästa OUYA-spelet (FF3 HD) i pris men springer cirklar kring resten i fråga om komplexitet. Dessutom kan du få tag på en betydligt billigare, ny Nintendo Wii idag för 79$ och får återigen en tekniskt överlägsen maskin med en massa bra (om än dyrare) spel. Och varför ska vi spela spel av denna typ på vår TV/Projektor, istället för vår smartphone/pekplatta?

Har OUYA en framtid i den mördande konkurrens som råder 2013?

Frågorna är många och OUYA-gänget har en dryg månad på sig att fixa till buggarna, ge oss final gränssnittet och – om de ska ha en chansge oss minst ett, men helst 2-3 unika, killer-apps spel. Annars är jag rädd för att OUYA blir en del av de där goda intentionerna, som tyvärr inte ledde någonstans…