Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Upside

Recension: The Upside

Phillip Lacasse (Bryan Cranston) är stormrik och numera totalförlamad efter en hangglider olycka. Hans assistent Yvonne Pendleton (Nicole Kidman) söker med ljus och lykta efter en värdig assistent till Phillip, men ingen duger. En dag dyker Dell Scott (Kevin Hart) – som är småkriminell och nyss utsläppt från fängelset – upp och till Yvonnes förvåning och tillika bestörtning så väljer Philip honom som assistent. Dell, som aldrig i hela sitt liv tagit hand om en annan människa finner sig nu i rollen som assistent och en mycket oväntad vänskap startar mellan Dell och Phillip.

Att det skulle dyka upp en amerikansk remake på franska En oväntad vänskap (The Intouchables) från 2011 var väntat, men det som jag inte hade väntat mig var att den faktiskt skulle vara så pass emotionell och underhållande som The Upside är. Regissören Neil Burger styr skutan med säker hand samtidigt som filmens största behållning är kemin mellan Bryan Cranston och Kevin Hart. Att Bryan Cranston är en enastående skådespelare visste jag redan men att Kevin Hart skulle kunna tackla en seriös roll så här bra hade jag inte väntat mig.

Herr Hart har ju bara gjort rätt fjompiga roller tidigare men här gör han ett riktigt bra porträtt av Dell Scott. Nicole Kidman är egentligen alltid bra i alla sina roller, men i den här filmen så fastnar hon lite i att se ut som en sträng lärarinna hela tiden och rollfiguren Yvonne hade behövt utvecklas lite mer; framförallt inför det oundvikliga slutet. Sen finns det en sekvens som har någon sorts konstig kiss- och bajshumor, som känns som väldigt omodern och mossig. Det hade kunnat göras så mycket roligare och mer intressant.

The Upside startar exakt likadant som det franska originalet med biljakten genom staden, men sen tar den sig fram på lite egna vägar. Allt är ju baserat på verkliga händelser, så filmskaparna kan inte ta sig allt för stora friheter. Jag streamade filmen på Amazon Prime i 4K och det tycker jag är det rätta sättet att se den. Fotot kommer till sin rätt där, med fina färger och detaljerad svärta. Ljudet är dock inte så avancerat och här saknar jag 4K-hårdvara där ett Dolby Atmos-spår skulle kunna finnas att tillgå. Nu finns inte The Upside i 4K på disc, då det här är en film som hamnade lite under stolen (mer om det nedan). Så vill man ha den i fysisk utgåva får man hålla tillgodo med den ganska bleka Blu-ray-utgåvan. Bilden är inte på långa vägar lika detaljerad som 4K-versionen och ljudet, i DTS HD, är helt okej och gör vad det ska men inte mycket mer. Det här är ingen effektsdriven film, men det hade varit kul med lite mer definition under biljakten och flygscenerna i slutet.

Extramaterialsbiten är riktigt usel: ett par bortklippta scener och en Blooper-reel, så egentligen finns rätt få anledningar att köpa Blu-ray-utgåvan, då man kan uppleva den i bättre version i 4K via streaming.

The Upside var färdiginspelad och redo för release redan 2017, men då uppdagades det vilken skitstövel en av filmens tolv producenter Harvey Weinstein var och filmen hamnade snabbt i malpåse. Vid releasen nu, 2019, är Weinsteins namn inte längre med i sluttexten eller promotionmaterial och inte heller nämns hans produktionsbolag, The Weinstein Company, någonstans (Harvey Weinstein var dock den som köpte in och promotade det franska originalet inför det årets Oscarsgala – något som var lite av Harveys paradgren).

Sammanfattningsvis så är the The Upside en bra film, tycker jag, men jag tycker samtidigt att det är en otroligt onödig remake då det franska originalet är ett sådant mästerverk. Trots det vill jag ändå rekommendera The Upside som en fin 4K-streaming med bra skådespelarinsatser.