Hem Film & TVBio Recension: Spider-man – No Way Home

Recension: Spider-man – No Way Home

Peter Parker (Tom Holland) har blivit avslöjad att han är Spider-man. I ett desperat försöka att vända det hela ber han Dr Strange (Benedict Cumberbatch) om hjälp. Fast något går fel, fruktansvärt fel – och nu står Spider-man inför sin största utmaning någonsin.

Som jag har nämnt när jag har recenserat Spider-Man: Homecoming och Spider-man: Far From Home så är Spindelmannen verkligen min favorit-superhjälte. Jag tycker väldigt mycket om Tobey Mcguire som Spider-man, även om jag alltid tyckte att han var lite för gammal för rollen. De första tre filmerna som Sam Raimi regisserade är riktiga klassiker. När Spindelmannen sedan blev rebootad med Andrew Garfield i huvudrollen så var vissa saker bättre, men andra sämre. De två The Amazing Spider-man filmerna nådde inte riktigt hela vägen upp i topp.

I bedrövliga Captain America: Civil War gör Spider-man återigen entré, denna gång spelad av en tonåring för första gången i formen av den brittiske skådespelaren Tom Holland. De första två filmerna i nya trilogin gjorde det mesta rätt och jag kunde verkligen inte bli mer nöjd. Trodde jag…

Nu har den tredje filmen med Tom Holland äntligen haft premiär och det har tisslats och tasslats om olika skådespelare som är med och inte med. Jag vill verkligen inte spoila filmen för er men jag kan säga så här: allt du någonsin drömt om i en Spider-man-film (och lite till!) finns med i Spider-man: No Way Home. Det här är den bästa Spider-man-filmen någonsin och vad som är ännu mer imponerande är att det här är den bästa Marvel-filmen någonsin, alla inkluderade! Det kan verkligen inte bli bättre än så här.

Den sista halvtimmen i filmen är en lång nerd-gasm som bara fortsätter att ge. Det finns stunder i slutet som fick mig att bli rörd till tårar både en och två gånger. Jag trodde att Ghostbusters: Afterlife hade den bästa tredje akten i år, men Spider-man: No Way Home tar förstapriset, utan tvekan.

Förutom att storyn är smart, humorn perfekt avvägd och actionscenerna är episka så har filmen ett överraskande djup och sanslöst fina, emotionella scener. Tom Holland får verkligen visa vad han går för. De andra Spider-man-filmerna har haft emotionella toppar, men ingen av de tidigare skådespelarna lyckas leverera till hundra procent på samma sätt som Holland.

Jag har så mycket mer att skriva om filmen, men jag vill inte förstöra upplevelsen för er läsare. Se filmen – nej stryk det, upplev filmen! Kunde jag dela ut högre betyg än 10 så hade jag lugnt tripplat den siffran. Stanna kvar under sluttexten också för mer godbitar. Snart måste vi nördar bygga ett tempel till den allsmäktige Marvel-producenten Kevin Feige, som bara fortsätter att ge oss den ena guldklimpen efter den andra.

Julafton kom tidigt i år och Spider-man: No Way Home var årets bästa present! Om ni inte redan har förstått det så är det är ett måste, ett trippelt måste!!!