Hem Film & TVUHD 4K Recension: The Lord of the Rings Trilogy (UHD 4K)
Sagan om Ringen Lord of the Rings UHD 4K recension senses Guld

Recension: The Lord of the Rings Trilogy (UHD 4K)

De som aldrig sett en Sagan om Ringen-film under de snart 20 åren sen den första hade premiär (2001), är nog lätträknade. Filmerna var epokgörande, och tog både splatter-lågbudget-regissören Peter Jackson och fantasy-genren till helt nya höjder (tio år innan Game of Thrones blev en grej). Genom åren har filmerna givits ut i flera utgåvor på DVD och senast för tio år sedan på Blu-ray i en box (2010), men de har aldrig mastrasts om till 4K. Inte förrän nu. senses testar Lord of The Rings Trilogy i UHD 4K, med Dolby Vision HDR 4K-bild och Dolby Atmos-ljud.

Eftersom filmerna är så välkända kommer denna recension fokusera på den tekniska biten och vad du kan förvänta dig av boxens innehåll. Vill du läsa mer om själva filmernas handling kan du göra det här till exempel.

Peter Jackson själv har i allra högsta grad varit involverad i dessa 4K-remasters av hans J.R.R Tolkien-filmatiseringar, nedan berättar han om processen och hur målet var att få filmerna att se mer enhetliga och moderna ut.

LOTR-boxens fysiska innehåll

Den kompakta boxen består av en kartong, som innehåller ett tjockare keep case med nio stycken Ultra HD-Blu-ray-skivor. På dessa finns Theatrical (bioversionen) respektive Extended (förlängda versionen) av var och en av de tre filmerna: Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (Sagan om ringen: Ringens Brödraskap), The Two Towers (Sagan om de två tornen) och Return of the King (Sagan om Konungens Återkomst). Observera att denna box endast innehåller 4K-versionerna av filmerna, så du kan inte spela dessa i en vanlig Blu-ray, utan den kräver en UHD-spelare och bildkälla som kan visa 4K (de nya konsolerna PS5 och Xbox Series X har båda UHD-läsare inbyggda, om du väljer en av modellerna med skivläsare).

Detta är alltså inte en lika påkostad och fullt utblommad ”ultimate edition”-utgåva som Game of Thrones: Complete Collection var på UHD 4K, med alla snygga omslag och booklets som ingick där (detta kommer nästa år, se fotnoten i slutet av recensionen).

LOTR 4K UHD box öppen

Bild – Sagan om Ringen 4K

Sagan om Ringen-trilogin filmades alla tre i ett svep, i huvudsak från oktober 1999 till december 2000, med så kallade pick-ups mellan 2001-2004. Filmerna är fotade på 35mm (Super 35mm, vilket ger lite större korn), sedan digitalt scannade och efterbehandlade för alla specialeffekter, renderade i 2K för att åter föras över till 35mm för biovisningarna. Denna process har haft sina fördelar, då master-35:an är väldigt hög kvalitet och ganska ”ren” från slitage, repor och smuts. Perfekt att scanna och blåsa upp till 4K alltså.

Gandalf FOTR 4K
(klicka för större version) Bilden känns mer ”modern” men också tydligt uppmjukad och befriad från naturliga korn från 35mm-originalet.

Foton: THE LORD OF THE RINGS, THE FELLOWSHIP OF THE RING, THE TWO TOWERS, THE RETURN OF THE KING and the names of the characters, items, events and places therein are trademarks of The Saul Zaentz Company d/b/a Middle-earth Enterprises under license to New Line Productions, Inc.

Och resultatet är, som väntat, smått episkt. Sagan om Ringen-trilogin är alla otroligt visuella filmer och de har – ärligt talat – aldrig sett i närheten av så här bra ut – faktiskt inte ens på bio. Svärtan i alla nattscener blir avgrundsdjup, helt utan artefakter eller grådaskig posterisering i gränslandet till ljusa områden från naturliga ljuskällor. Färgerna i det Nya Zeeländska landskapet är sprudlande i Dolby Vision och drar verkligen in tittaren, utan att skapa onaturliga överdrifter eller pastelltoner. Skärpan är överlag också mycket bra och får vissa scener att kännas nästan som 3D (vi har sett filmen på Panasonics nya topp-OLED HZ2000 och deras flaggskepps UHD-spelare UB9000). Sen kommer ett val som skaparna av 4K-utgåvan gjort: den naturliga kornigheten, som alltid finns på 35-original, är som bortblåst – man har helt enkelt digitalt jämnat ut alltihop. Hade vi inte vetat att filmerna är fotade på celluloid hade vi kunnat gissa från bilden att detta är filmat på digital teknik (vilket också är meningen för att Ringen-trilogin ska likna Hobbit-trilogin, som filmades helt digitalt nästan tio år senare). Fördelen är såklart att filmen kan se ”renare” och mer modern ut; nackdelen är att då man tar bort korn tar man tyvärr också bort en del naturliga detaljer, vilket kanske inte märks så mycket i närbilder utan mer anas i vida landskapsbilder som inte är riktigt så knivskarpa som man kanske kunde förväntat sig.

Finns det andra smolk i mjöd-bägaren då? Ett par. Kanske på grund av den lite väl ambitiösa ”digitaliseringen”, som eliminerat brus och gryn, så har något hänt i transfern till 24 frames – något som gör att man tidvis får en viss ryckighet, ”judder”, i vissa panoreringar. Det är inte jättestörande, men de märks ändå av då och då, särskilt i lugna kamerarörelser i dagsljus. Effekterna håller väl för en 20 år gammal filmserie, men såklart ser vissa – som var halvbra redan från början, till exempel när Isildur tar på sig ringen i striden, eller Smeagols vän dras under vattnet efter fisken – ännu sämre ut här, i kristallklar högupplösning. Man har även digitalt målat över och ”smetat ut” vissa detaljer som förmodligen såg jättebra ut på film och lågupplöst media, men som här nästan påminner om lokal censurering av enskilda detaljer.

Dock, med tanke på hur illa den digitala brusreduceringen påverkade bilden i trilogin på Blu-ray (201) är detta oceaner av förbättring. Egentligen är det lite att med lupp leta fel på en filmklassiker som här överförts i strålande version av Jackson och gänget på New Line och Warner; en bildnivå av i princip genomgående högsta klass och modern HDR i absolut världsklass tack vare Dolby Vision.

Rivendell 4K
Skarpare och samtidigt mjukare (se kanterna).

Ljud – Sagan om Ringen 4K

Lord of the Rings mixades ursprungligen till 5.1-kanaler i komprimerade formatet Dolby Digital och senare till 6.1 i DTS. Nu har man tagit steget in i UHD 4K och gjort om mixen till en åttakanalers, okomprimerad Dolby Atmos-mix, som lägger till ”höjd” och atmosfär. Resultatet gjorde att vi satt kvar i testsoffan och log mycket längre än vi först tänkt… Om vi tar den klassiska upptakten till första filmen – som vi sett kanske 430 gånger och kan klipp för klipp, med ljudeffekter och allt – så fångas vi direkt av känsligheten i ljudläggningen: Cate Blanchett’s mjuka, men ändå dramatiska stämma, ovanpå Howard Shores klassiska soundtrack ger oss bakgrundshistorien, som berättas med stor filmskaparkvalitet. Lugna partier med mjuka röster omkring oss, flankas av tung bas och stridsrop under striden vid Mount Doom. När Sauron exploderar (inte en spoiler) går en tryckvåg av ultralåg bas genom rummet och ger sådär härligt byxfladder man kan längta efter i hemmabio-soffan.

Det är bara att lyfta på hatten åt ett ljudarbete som är av högsta kvalitet, på en filmserie som verkligen förtjänar det.

Gollum Frodo Sam

Extramaterial?

Finns inte. Alls. Warner har valt att ge oss två versioner av varje film (bio och förlängda) och maximera utrymmet på skivorna att ge oss bästa bild och ljud. Helt korrekt prioriterat, anser vi då de 100 GB stora skivorna ger runt 50 mbps i snitt, men kan toppa av runt hela 95 mbps för maximal kvalitet.

Eftersom vi älskar varje sekund av denna trilogi och självklart föredrar de förlängda versionerna (som tillsammans klockar in på 11,2 timmar totalt – perfekt för en helg, eller väldigt tight planerat film-marathon under en dag!) så hade vi personligen kunnat leva utan bioversionerna och tagit allt smarrigt extramaterial från DVD-boxarna istället på de andra skivorna (extramaterialet där är otroligt omfattande). Samtidigt är det förmodligen en för hög kostnad att mastra om allt extramaterial, som ofta är av lägre ”bakom-kameran”-kvalitet och utan handpåläggning så skulle det troligtvis se för gammalt ut idag. Chansen är god att du som fan av serien redan äger någon av de tidigare utgåvorna. Vårt förslag är då att du håller fast i dem också, eller ger dig ut på jakt efter förlängda trilogin på DVD, om du bryr dig om extramaterialet. Alternativt börja spara för UHD 4K-boxen nästa år, som ska ha ”nytt extramaterial” (nya, borttagna scener? Ingen vet i dagsläget).

Aragorn ROTK 4K

Summering – Lord of the Rings 4K

Alla filmskapare, som når en viss nivå av verkshöjd, har filmen – eller i bästa fall filmerna – som denne kommer att bli ihågkommen för. I Peter Jacksons fall är blir solklart Sagan om Ringen-, Lord of the Rings-trilogin. Skapad med sådan utsökt fingertoppskänsla så balanserar trilogin allt som en episk historia på film ska göra: fängslande sagoberättande, en cineastisk resa som vågar ta sig tid men också gasa på ordentligt när det behövs, fantastiskt skådespeleri med stjärnor som är sina karaktärer, smäktade soundtrack (du hör det i huvudet nu, va?) och visuell briljans, både i fråga om foto och effekter. Peter Jackson gick med detta från obskyr lågbudget-filmnörd till aktad Oscarsvinnare. Hans efterföljande filmer har haft oändliga resurser, men tyvärr aldrig nått i närheten av samma höjder som denna trilogi.

Lord of the Rings är ett stycke filmhistoria, på samma vis som Gudfadern och Star Wars var för sina årtionden – och gav oss en magisk start på 2000-talets filmarv. Om du (mot förmodan) aldrig sett dem väntar en fantastisk upplevelse på dig. Om du har sett dem och gillar dem, finns ingen som helst anledning att inte återuppleva dom på ett sätt du garanterat aldrig upplevt dom förr (Atmos-ljud fanns ju inte ens när de begav sig på bio).

En box med tre perfekta filmer, där ettan och trean är favoriter, medan tvåan nosar på samma perfektion. Inte en helt perfekt utgåva eller box. Men bra nära. Så så därav ett måste att ha i samlingen.

Fotnot: Nästa år (”sommaren 2021”) planeras en ännu större samlarbox i UHD 4K som heter Middle-Earth: Ultimate Collectors’ Edition som innehåller alla sex filmerna (Ringen- + Hobbit-filmerna) i både bio- och förlängda versioner samt nytt extramaterial och Blu-ray-versioner. Boxen är i skrivande stund endast bekräftad i USA men lär finna sin väg hit också då intresset spås bli mycket stort.