Hem SpelSwitch Recension: Monster Hunter Rise (Switch)
Monster Hunter Rise recension senses Silver

Recension: Monster Hunter Rise (Switch)

Monster Hunter är en spelserie som bara blir större och större och vi har redan recenserar Monster Hunter World och ganska nyligen recenserade jag filmatiseringen Monster Hunter med Milla Jovovich i huvudrollen. Dagens betraktelse är Monster Hunter Rise som är en fortsättning på Capcoms spelserie och det släpps just nu enbart på Nintendo Switch. Under 2022 beräknas det dyka upp till PC.

Monster Hunter Rise - pressbild: Capcom - copyright 2021 - Drakattack.
Pressbild: Capcom

Premissen är samma som i Monster Hunter World, men världen är lite annorlunda. Det nya spelet utspelar sig i en version av dåtidens japan och vi startar vårt äventyr i byn Kamura. Världen utanför är proppfull av monster som behöver jagas och tas om hand. Så det är bara att ta sitt gigantiska svärd, plocka med sig sin antropomorfiska katt och sin stora hund. När du har jagat ditt villebråd så är det dags att flå det och använda huden till att skapa nya rustningar eller sälja till byborna. Trava runt i byn och hjälp till där det behövs eller samla ihop ett gäng och attackera de riktigt stora villebråden. Uppgradera och modifiera dina vapen, designa dina kläder och förstärk din rustning. Det finns tusen saker att göra och uppleva och valet är ditt hur och när du gör det.

Monster Hunter Rise är, precis som sin företrädare, ett gigantiskt spel där du kan spendera många timmar att pilla med saker in i minsta detalj. När spelet börjar så är det dags att skapa sin karaktär. Det finns massor av inställningar och du kan verkligen nörda ner dig i allt från hur brett det ska vara mellan ögonen till vilken muskeldefinition du ska ha. När du är klar med din avatar så har du lika många inställningar till för att modifiera din hund och din katt. Själv så blev jag nästan stressad till slut – för jag vill ju komma igång och spela!

Monster Hunter Rise - pressbild: Capcom - copyright 2021 - A friendly face.
Pressbild: Capcom

Nu äntligen har jag dykt upp i staden så inser jag snabbt att det är en stund kvar innan jag kommer till att få börja spela. För det är verkligen tusen tutorials att gå igenom. Det är inte många sekunder mellan varje. Till slut fann jag mig själv att klicka bort dem för att få komma till spelet och inser – för sent . att jag hade nog behövt läsa hur man äter, för nu är min avatar vääääldigt hungrig. Till en början så är du långsam och svag men ju mer du spelar desto starkare och bättre blir du. Det är riktigt frustrerande till en början, innan du har fått in snitsen på att kasta dig undan från de frustande ilskna monsterna. För det är slå, ducka, slå, ducka och hålla på så tills du eller monstret har dött. Du dör föresten inte, du svimmar av och blir då transporterad tillbaka till lägret. Som tur är så har du en karta där du ser monstret du strider med så det är bara att hoppa upp på dit riddjur till hund och försöka igen.

Jag är verkligen förtjust i min Nintendo Switch. Det är en genialiskt liten konsoll som andra konsoler kan mäta sig med i fråga om variation och ”bärbarhet”. Problemet är bara att Switchen är inte i närheten så kraftfull som en Playstation 4 eller en Xbox One så när såna här stora och avancerade spel som Monster Hunter Rise kommer till Switch så får visa saker stryka på foten. I det här fallet så är det upplösningen och grafiken. Upplösningen i dockat läge är 720p (jämfört med ”normala” 1080p) och i bärbart läge kryper allt ned till 512p (normalt 720p) det här leder till att spelet känns väldigt kantigt och ”gammalt”. Ljuseffekter och andras specialeffekter har också minimerats för att det ska flyta så bra som möjligt i 30fps. Något annat som stör mig lite är att när du flår ett djur så ligger det kvar på marken med sin hud kvar. Kanske en fånig grej att irritera sig över, men känslan blir lite billig när det inte händer något. Samma kan jag känna att blodeffekten när du träffar är ganska simpelt animerad och enformig.

Monster Hunter Rise - pressbild: Capcom - copyright 2021 - Mjau Sushi.
Pressbild: Capcom

I bärbart läge så blir allt väldigt smått och det är gränsfall att du kan se alla detaljer. Särskilt med tanke på den låga upplösningen. På din TV ser det bättre ut, men samma problem här att upplösningen och nedbantningen leder till en ibland ganska kantig upplevelse. Fördelen är att laddtiderna ändå är förhållandevis korta på ett så här stort och avancerat spel. En annan sak som störde mig lite var att det inte var helt lätt att spela Monster Hunter Rise i bärbart läge och med Joy Con-kontrollerna. De är liksom inte tillräckligt tighta och du kommer åka på smäll både en och två gånger för att du slinter på knapparna.

Sammanfattningsvis så är Monster Hunter Rise ändå ett sjukt roligt och avancerat spel som kommer generera många timmars underhållning. Så det blir ändå en rekommendation, även om jag tycker det är synd att de tekniska begränsningarna påverkar spelupplevelsen. Du som har PC eller next-gen konsol kan eventuellt vänta på en fullfjädrad upplevelse nästa år.