Hem SpelPlaystation 5 / PS5 Recension: The Last of Us – Part 2 Remastered
The last of us 2 remastered ps5 recension Silver

Recension: The Last of Us – Part 2 Remastered

av senses.se

Då var det dags att sätta tänderna i del två a Naughty Dogs Last of Us-spel, som likt den fantastiska ettan, kommer i en remastrad version till Playstation 5. Spelet är i stor detsamma som det var till PS4 2020, så läs gärna den recensionen först om du inte är bekant med det. Denna recension kommer att fokusera huvudsakligen på vad som är nytt i PS5-versionen.

Foto: Playstation

Naughty Dog är som bekant tekniska mästare av Playstation, tillsammans med Santa Monica Studios och Insomniac Games så är de en av flaggskeppsstudiorna som driver Sonys konsol-exklusiva titlar. Nu har man hårdvaran man förmodligen önskade sig redan på PS4-tiden och som väntat är The Last of Us – Part 2 på PS5 i princip fulländat rent visuellt och auditivt. Grafiskt så bjuds vi på native (äkta) 4K i fidelity-läget och ökade detaljer i skärpedjupet. Det är filmiskt så det förslår på sina håll, ljuseffekterna från solen är tidvis gåshud. Bilduppdateingen svajar, men tack vare implementering av VRR så får du en silkeslen upplevelse, trots hopp mellan 60-120 fps. VRR kräver naturligtvis att du har en bildkälla som stöder det. I performance-läget är bilduppdateringen överlag mer stabil, runt 80-90 fps, och med VRR blir detta i princip sömlöst. Utan VRR skulle vi nästan alltid välja högre och mer stabil frame rate över upplösning, men för er som har VRR så finns ingen vinst med att göra avkall på grafiska detaljer här. Troligtvis kommer framtida patchar ytterligare trimma upplevelsen och vem vet, kanske får vi stabila 120 fps i performance-läget då?

Foto: Playstation

Ljudet är fantastiskt och placeringen i kanaler kusligt bra. Ljudläggningen är återigen filmisk, i brist på bättre ord och du kan såväl höra varifrån någon pratar eller varifrån fiender kommer, som detaljer att när figurerna pratar och går upp för en metall-trappa så hörs det där klingande, ekot – i realtid. Skådespeleriet är högsta klass också.

Spelet har fått stöd för Dual Sense, så den haptiska feedbacken när man skjuter olika vapen finns där, såväl som ettans stimulerande bågskytte.

Man har också lagt in en smidig import-funktion för dig som har spelat på PS4 och vill ta in dina sparfiler för att fortsätta där du slutade (eller få med genomspelningen).

Nu kan du lira gitarr fritt som olika figurer. Här som musikern Gustavo Santaolalla. Foto: Playstation

På extramaterialsidan finns en slags bakom-kulisserna del där man visar upp tre områden man skapade och som aldrig kom med i spelet, komplett med kommentarer av spelskaparna. Man har också lagt till läget No Return, som trots namnet inte är en DLC utan ett slags rougelike survival-läge, som blivit så poppis på senare år tack vare spel som Hades. Detta är inte riktigt så välutmejslat som God of War: Valhalla som släpptes gratis till God of War: Ragnarök nyligen, men har du spelat det har du i alla fall en hum vad du kan förvänta dig här (varning för spoilers om inte spelat klart kampanjen). Slutligen finns ett freeplay-läge att spela gitarr (och andra instrument) med figurerna samt en hel rad med tillgänglighetsfunktioner för spelare med funktionsnedsättning.

Survival rouge like-läget No Return. Foto: Playstation

Rent spelmässigt så märks de sju åren som passerat sen ettan. Last of Us – Part 2 är mer omfattande, mer utvecklat och har fler finesser än sin föregångare. Vad som däremot saknas är ettans otroliga story. Medan ettan 2020 fortfarande kändes toppaktuell i och med pandemin, så är tvåan en blodig hämndhistoria, som förvisso har en god intention att visa alla sidor, men gör vissa story-val som inte alls känns inspirerade. Det är också lite för långt och påminner om Sagan om Konungens Återkomst-filmatiseringen, i att det känns som det har några slut för mycket.

Foto: Playstation

Spelskaparen Neil Druckmann är en skicklig historieberättare och han har tagit med sina kvaliteter till HBO-serien baserat på hans spel (som snart får en andra säsong som sammanfaller en hel del med händelserna i detta spel). Han är naturligtvis fri att ta sin historia åt vilket håll han vill, men vi som spelare och publik är också fria att säga vad vi tycker. The Last of Us – Part 2 är tekniskt väldigt bra och spelmekaniskt ett bättre spel än sin föregångare. Men som historia och helhetsupplevelse känns det inte alls så tidlöst som den paradigmskiftande ettan.

Playstation skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.

Så här sätter vi betyg på Senses

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_22]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.