Hem SpelSwitch Recension: Kirby and the Forgotten Land
Kirby and the Forgotten Land recension Guld

Recension: Kirby and the Forgotten Land

Nu var det ett par år sedan vi fick ett nytt Kirby-spel, även om allas favorit-rosa gosefigur gjort en del gästspel i andra Nintendo-titlar genom åren. I nysläppta Kirby and the Forgotten Land får vi ett spel till Switch som tydligt visar på varför spelstudion HAL Laboratory och Nintendo förmodligen är bäst i världen på vissa nischer.

Vår rosa shapeshifter Kirby njuter av en stilla promenad i sitt soliga rike. Men stormen nalkas och Kirby slits iväg till ett annat, mystiskt land, där han måste frita Waddles – små, söta, apliknande figurer, från de stygga varelserna som befolkar detta bortglömda rike.

Ja, storyn är som ni hör inte direkt prisvinnande originell, utan är som katalysatorn till i princip varje Mario– och Zelda-äventyr vi fått sen 80-talet. Men det är aldrig berättelsen i sig som är grejen, utan hur man berättar den – eller i detta fall hur man genomför den (fråga Hollywood, som bollar en handfull grundhistorier om och om igen). Och i Kirby and the Forgotten Land så får vi vad som i det närmaste kan beskrivas som ett förenklat 3D Mario-spel, fast med Kirby och hans förmågor i huvudrollen istället. Och HAL Laboratory vet hur de ska maximera ett äventyr med sin figur: banorna du möter på är roliga och fantasifulla och Kirbys två huvudförmågor: att suga in fiender och skjuta iväg dem eller få deras vapen; samt hans förmåga att flaxa med vingarna och nå lite högre, eller hovra lite längre, utnyttjas på kreativa sätt (och räddar små spelare från att trilla av spelplanen för ofta).

Men Kirby kan inte bara svälja fiender, utan även saker och ting – allt ifrån bilar (som du kan ta kontroll över och köra), vägkoner (för att krossa mark och rör) samt läskautomater (!) och trappor (!!) kan du ta kommando över, vilket öppnar upp för både skratt och nya inslag. Detta är ett spel som tydligt har en familjebetoning, både i de söta fienderna (därav ”stygga”) såväl som i spelupplägget, som lätt kan avnjutas med barn från runt 4-5 år, beroende på deras spelvana. En erfaren gamer kommer kanske tycka det är lite för lätt överlag (även i Wild Mode, som är det ”svårare” läget) men de (och andra vuxna) kan istället utmana sig med att hitta och ta alla hemligheter eller maxa bonusbanorna, varav vissa kommer att utmana även mer flinka fingrar.

Rent tekniskt imponerar Kirby and the Forgotten Land också, överlag. Grafiken är sagolikt lekfull, färgglad och banorna innehåller smart design och roliga detaljer att upptäcka. Inget går på tid så man kan verkligen unna sig att prova saker och utforska alla hörn. Bilduppdateringen är för det mesta mjuk, men tappar en del bildrutor här och var när mycket händer på en gång. Detta Kirby-spel gör sig verkligen mycket förtjänt av tillbehöret mClassic, som ger spelet mjukare kanter, mindre brus och klart starkare färger. Det blir nästan lite Switch-next-gen känsla ibland, faktiskt! Musiken är den trallvänliga, japanska vi vant oss vid i denna typ av spel och vi ger en guldstjärna för musikvideon precis i början.

Och här finns också bossar, såklart! Foto: Nintendo

Det är ren och skär glädje och spelmagi att lira Kirby and the Forgotten Land, särskilt med barn. En kritisk hard core gamer kanske finner det alltför lätt, men Kirby-spelens signum har ju alltid varit en lekfullhet och ”lätthet” som kan avnjuta av flera spelare – även här, där en andra spelare kan vara en co-op-figur, som dock inte är lika självständig som Cappie i Mario Odyssey eller flerspelarläget i Super Mario 3D World. Och på tal om Mario Odyssey så är detta spel faktiskt inte helt olikt Marios senaste 3D-äventyr – i fråga om upplägg och mekanik – och det mättade lite suget efter ett nytt Mario-spel, som vi nog alla längtar till.

Japp, här finns ett lokalt co-op-läge. Foto: Nintendo

Som vi började denna recension med att säga så finns det genrer som ingen gör bättre än Nintendo. Och Kirby and the Forgotten Land är ett strålande exempel på det. Nintendo lyckas kanalisera magin och spelglädjen man kände som barn, kanske just för att man låter barn vara med och även lyckas fånga vuxna? Vi har haft otroligt roligt med detta spel och kan därför inte dela ut annat än toppbetyg. Ut och köp om du har spel-intresserade barn eller bara vill avnjuta ett fantasifullt och kreativt spel som är raka motsatsen till From Softwares självplågande alster.

Fotnot: Du som tvivlar kan testa demot på eShop innan köp.

Nintendo skickade recensionskod. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.