Hem Film & TVBio Recension: Ghostbusters – Frozen Empire

Recension: Ghostbusters – Frozen Empire

I Ghostbusters: Frozen Empire får vi möta familjen Spengler igen. De har flyttat tillbaka till New York och bor numera i den klassiska brandstationen. De har en hel del jobb att fånga spöken och New York-borna är numera vana med att se bilen Ecto-1 fara genom gatorna. Phoebe (McKenna Grace), som är 15 år gammal, blir efter en katastrofal spökjakt förbjuden att fortsätta som Ghostbuster då hon anses för ung. Samtidigt som detta sker så får Ray Stanz (Dan Aykroyd) in ett mystisk klot som visar sig innehålla deras farligaste fiende någonsin.

Jag fullkomligt älskade Ghostbusters: Afterlife och hoppades verkligen på att det skulle bli en uppföljare. Nu är den här och den fick det passande namnet; Ghostbusters: Frozen Empire. Regissören Jason Reitman (Son till originalregissören Ivan) har hoppat ur registolen och gett uppdraget till Gil Kenan (manusförfattaren till Ghostbusters: Afterlife), på både gott och ont kan jag tycka.

För det som saknas i Ghostbusters: Frozen Empire är det emotionella djupet som förra filmen hade. Filmen lyfter aldrig riktigt på grund av det. Ett annat problem är att det är alldeles för många karaktärer att hålla reda på och ge något vettigt att göra. Tydligast blir det i slutstriden då alla mer eller mindre står upp på varandra i den lilla trånga hallen i högkvarteret.

Ett annat problem är också att manuset inte riktigt håller hela vägen. Det finns en del väldigt långsökta händelser som filmskaparna bara vill att vi ska köpa, utan att egentligen bygga upp dem ordentligt.

Nu kanske det låter som om jag inte alls gillade Ghostbusters: Frozen Empire, men så är inte fallet – filmen har en hel del helt episka scener! Bland annat första spökjakten då Ecto-1 far fram genom New York är helt fantastiskt välgjort. Det är även en hel del praktiska effekter och gamla gånget får mycket mer att göra denna gång än i första filmen, även om de fortfarande känns underutnyttjade. McKenna Grace är ett stjärnskott att hålla koll på för precis som med Afterlife bär hon stora delar av filmen på sina axlar och klarar av det med bravur.

Sammanfattningsvis så vill jag ändå rekommendera Ghostbusters: Forzen Empire, de positiva sakerna väger upp de negativa så i slutändan är det här en enormt underhållande uppföljare. Tyvärr är den inte lika bra som Afterlife, men då det verkar som att Frozen Empire har dragit in en hel del kosing så kan vi nog räkna med minst en uppföljare till.