Hem Film & TVBlu-ray Recension: Ghostbusters – Afterlife

Recension: Ghostbusters – Afterlife

Jag har redan recenserat Ghostbusters: Afterlife då den gick på bio, så den här recensionen kommer mest handla om Ultra HD 4K-utgåvan på Blu-ray.

Det var verkligen en emotionell berg-och-dal-bana att se Ghostbusters: Afterlife för första gången. Ibland när en film påverkar mig så här starkt så kan det bero på många olika saker och det är inte alltid att filmen är så hejdundrande bra. Det kan vara att jag är extra känslosam för att jag är trött eller på exceptionellt bra humör eller för att filmen helt enkelt slår an till något som var viktigt just den dagen. Så det var nästan med lite oro som jag satte mig ned och såg om Ghostbusters: Afterlife – tänk om det bara var en tillfällig känsla just då som gjorde filmen så himla bra?

Men, efter att ha sett om Ghostbusters: Afterlife i 4K så kan jag säga att det inte var en slump att jag diggade den så mycket första gången! Det här är näst intill en perfekt film med en av de finaste slutscener jag någonsin sett. Jag såg om den scenen en gång till direkt efter att jag sett klart filmen och jag reagerade likadant, igen! Ghostbusters: Afterlife har alla möjligheter att bli en modern klassiker och bli lika omtyckt som originalfilmerna.

Ultra HD-utgåvan är i det närmaste felfri. Bilden har djup svärta och kontrasten visas upp i många sekvenser som har både mörka och väldigt ljusa partier samtidigt. Ta som exempel när Phoebe skjuter med Proton-vapnet, i den övergivna fabriken. Här finns inga som helst tecken på blödning. Skivan har även hög bitrate och därmed är det stadig bild även i snabba panoreringar. Skärpan är enorm och i sekvensen i Egons gamla labb så kan du faktiskt läsa på burkarna, om du pausar bilden. Ljudet levereras i Dolby Atmos och det trycker till när det behövs. Spöken far runt huvudet på dig och biljakten i mitten av filmen är en av höjdpunkterna rent ljudmässigt. När jordbävningarna sker så vibrerar hela vardagsrummet.

Som extramaterial på skivan finns det flera olika dokumentärer som går igenom arbetet med filmen ganska ingående. De innehåller ytterst lite promotion-trams och är därmed väldigt informativa. Roligast är att se hur taggad Dan Aykroyd är på att skapa ett Ghostbusters-universum! Det enda jag saknar är ett kommentarspår, men man kan inte få allt.

Sammanfattningsvis så är detta så nära perfektion som något kan vara; det går inte att ge något annat betyg än ett måste. Ghostbusters: Afterlife avslutar ett kapitel och öppnar dörren inför ett helt ny värld! Och då filmen gick väldigt bra på bio så är det numera snack om en ny triologi; åtminstone om Aykroyd själv får bestämma.