Hem Film & TVBio Recension: Fåret Shaun – Farmageddon

Recension: Fåret Shaun – Farmageddon

Den brittiska animation-studion Aardman Animations står bakom mästerverk som Wallace och Gromit-filmerna och Flykten från Hönsgården. 2007 skapade de en TV-serie med korta avsnitt (som finns på SVT Play bl a) om det smarta fåret Shaun. Han bor på en idyllisk bondgård med sina vänner på landsbygden i Storbritannien. Det som gjorde serien så genialisk är att den bygger helt på att karaktärerna inte pratar. De uttrycker sig fysiskt och ger ljud ifrån sig, där vi förstår exakt vad de menar men det är aldrig ren och hörbar dialog. 2015 hade den första långfilmen med Fåret Shaun premiär och nu fyra år senare så är han tillbaka på den vita duken.

FÅRET SHAUN - FARMAGEDDON - SCREENSHOT - SF STUDIOS

Handlingen i sig är inte särskilt avancerad: En rymdvarelse får hjälp av Fåret Shaun att försöka hitta sitt rymdskepp och därigenom komma tillbaka till sin planet. Givetvis är det inte en helt lätt uppgift, men Fåret Shaun är ett riktigt smart djur och det hela blir krångligare då självaste regeringen är ute efter varelsen också.

Jag älskade verkligen den här filmen – det här är filmkonst när det är som bäst. Det finns en twist i filmen som är så mästerligt genomförd att det kan vara bland det bästa jag sett någonsin! Du bryr dig verkligen om dessa karaktärer och då allt är animerat i lera så finns det ett ”liv” i dem som inte riktigt återfinns i helt datoranimerade filmer. Jag älskar att nörda in mig i alla detaljer i varje scen och – tro mig – dessa är tusentals. Då det inte är någon dialog så är Fåret Shaun – Farmageddon perfekt för åldrar; från barn som vuxna. För den vuxna publiken finns det finns en hel uppsjö av homages till olika filmer, alltifrån E.T. till Doktor Who till 2001 – Ett rymdäventyr.

Fåret Shaun – Farmageddon är så rolig och välgjord, att det är ofta som man kommer på sig själv att skratta rakt ut. Mycket är tack vare den mimik som karaktärerna lyckas med och det hela påminner mycket om pantomimen i en stumfilm. Så allt ifrån hur väl den är animerad, till hur bra de berättar en historia – allt är i absoluta toppklass och jag kan faktiskt inte se något negativt i filmen.

Okej då, om jag ska vara superpetig så behöver filmen kanske någon text eller åtminstone en förälder som översätter åt barnen. För då det inte finns någon dialog, så visas filmen bara i originalversion. Däremot så är alla texter i filmen på engelska; såsom skyltar och texten i tidningar. För mindre barn hade det kanske varit bra att göra någon sorts översättning? Jag är dock glad över att beslutet var fattat att inte lägga in en svensk voice over, för det hade förstört filmen helt.

Sammanfattningsvis så kan jag verkligen rekommendera Fåret Shaun – Farmageddon. Det här är ett hundra procent måste. Full pott!