Hem Film & TVBlu-ray Recension: Eternals

Recension: Eternals

Jag kan en hel del om Marvels olika karaktärer, men vissa hade jag faktiskt inte en aning om att de ens existerade; Guardians of the Galaxy och Shang-Chi är två exempel på detta och det tredje är att jag aldrig ens hade hört talas om de odödliga Eternals. Vad jag inte heller hade hängt med på var att det skulle bli en film om dem och att den skulle ha premiär så här pass snabbt efter Shang-Chi and the legend of the ten rings

Eternals är ett gäng superhjältar som landade på vår jord för ungefär 7000 år sedan. Deras uppgift är att rädda oss från monster kallade Deviants. Eternals får inte påverka vår historia och det är anledningen till att vi inte hört talas om dem – förrän nu. Nu är monstren tillbaka och hela jordens befolkning står på spel; de enda som kan rädda oss är de eviga Eternals.

Först ut till det jag gillar med filmen och det är faktiskt mest det visuella. Eternals är en sanslöst vacker film med riktigt snyggt foto och specialeffekter. Det är givetvis digitala monster, men de är välgjorda och intressanta och det känns realistisk när hjältarna slåss med dem. Det är även kul att det blir en liten mini-Game of Thrones återträff med Richard Madden (Robb Stark) och Kit Harrington (Jon Snow) i samma film.

Eternals är dock en alldeles för lång film med sina två och en halv timme. Det här hade fungerat sååå mycket bättre som en TV-serie, istället för en film. Tänk om det fanns en plattform att köra en Marvel-serie på..? För det är sjutusen (7000) år av historia och personporträtt som ska klämmas in här, plus en handling. Filmens längd blir ett tveeggat svärd, för å ena sidan är filmen så lång så att man börjar vrida på sig i biosoffan och å andra sidan så hastas en del sekvenser igenom i blixtens hastighet för att nästa sekund dra ut något onödigt i all oändlighet. Här kan valet av Oscarsvinnande indie-regissören Chloé Zhao (Nomadland) ligga formatets bästa i fatet.

Ett annat stort problem med Eternals är att varken karaktärerna eller filmen känns kopplade till resten av Marvel-universumet. I slutet – då jordens undergång är nära – så finns inte en enda av de andra hjältarna representerad. De nämns vid namn, men ingen av dem verkar ha haft tid att se efter vad det är som pågår. Till och med en TV-serie som Peacemaker lyckas bättre på den fronten; att cementera sin existens i sitt eget universum. Eternals är ett gäng ”hjältar” som verkar suttit på röven och lät jorden gå under i Avengers: Infinity War och höll sig undan den stora slutstriden i Avengers: Endgame – enbart för att de inte ska påverka vår historia. Men i samma andetag så påverkar de vår historia massor av gånger under sin 7000-åriga vistelse på jorden. Jag förstår att det är svårt att ta in nya hjältar i MCU, men i fallet Eternals så misslyckas filmskaparna ganska rejält anser jag. Varför inte bara sätta hela den här historien i ett annat universum? För tänk om det skulle finnas en sådan story-line att bygga ifrån, i någon av de andra filmerna och TV-serierna att det liksom finns multi-universum…? Tanken svindlar.

Bilden på Blu-ray-utgåvan är stadig, med fin och djup svärta. Det vackra fotot visas i all sin prakt med utsökta färger och detaljer. Ljudet är däremot ganska lågt mixat, men när du vrider upp det lite extra så är det ändå fullgott. Jag saknar ändå lite mer tryck överlag i ljudbilden. Det följer med flera, ganska intressanta dokumentärer och ett informativt kommentarspår. Eternals finns även att se på Disney+ och där upplever jag att bilden är något mörkare och mindre detaljerad. Däremot är ljudet bättre och du har även möjlighet att välja IMAX-format på bilden. Det finns å andra sidan inget extramaterial på Disney+.

Sammanfattningsvis så hamnar Eternals ganska exakt i mitten, betygsmässigt. Den är snygg, välspelad och har en del schysta scener, men den haltar tyvärr in i mål av flera anledningar. I sluttexten introduceras några nya karaktärer, som kommer att få stora roller längre fram (om det blir fler filmer…). Den första av dem som vi får se är jag inte särskilt intresserad av och hans sidekick är tyvärr bland det sämsta jag har sett CGI-mässigt – men den andra karaktären, som vi endast får höra rösten på, kan bli mycket intressant att få se mer av. Så stäng inte av sluttexterna!

Disney skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.