Hem LjudHörlurar Test: Creative SXFI Theater
creative labs theater recension

Test: Creative SXFI Theater

Vi har tidigare testat Creatives SXFI Air, som var rätt straight-forward trådlösa lurar med företagets egen ljudförbättrare (SXFI, Super X-Fi). Nu har turen kommit till nya SXFI Theater, lurar som ska vara steget ”över” i kvalitet och även bjuda på laggfritt ljud. Och bra låter de, men galet krångliga är de också.

SFXI Theater stöder Creatives ansikts- och öronscan (som du kan läsa mer om i SFXI Air-testet) – men de stöder inte trådlös inkoppling. De har en slags Bluetooth-funktion inbyggd, men den är bara där för att funka med en medföljande 2,4 GHz-trådlös dongle-mottagare, som kopplas in via en sladd med docka på USB (A) och ska minska allt ”ljudlagg” (alltså ljud som släpar efter bilden), ett problem som kanske elit-eSportare känner av, men resterande målgrupp gamers lär ha väldigt begränsade erfarenheter av. Varför inte bredda produkten med 1 000% genom att ha med fullfjädrat bluetooth stöd också, Creative?

Creative Labs Theater MSI GE65 Simon and Garfunkel

Lurarna låter jättebra och passformen är skön. När vi väl fått dem att lira med vår gaming-PC så låter Simon & Garfunkels Scarborough Fair från 1969-Live-inspelningen verkligen som live på riktigt, med SXFI-läget påslaget. Välmixade spel som Borderlands HD och strömmat material från exempelvis Netflix lät också fint. Men vi ser oss inte använda just dessa lurar till det, när det a) finns lurar som låter bättre om man ändå ska ha sladdar b) lurar som låter minst lika bra (eller bättre), är billigare, enklare och helt trådlösa. Du får förvisso ljud trådlöst på PS4 genom Theater-dongeln, men att koppla till en nyare Mac med bara USB-C eller iPhone kräver antingen konverter (till den förra) och gick inte (alls) att para ihop i iOS, trots flera försök att följa olika guider (skrivna och på nätet) samt mjukvaruppdateringar (som är tvunget att göras på en Windows-dator). Och lurarna har USB-C, men det verkar bara vara för att ladda själva stärkaren i dom, för något ljud blir det inte…

creative theater SXFI

Creative gör bra och välljudande produkter överlag, men på sistone har vi kliat oss lite i huvudet över företagets tekniska beslut. Annars så förträffliga Outlier Gold saknade äkta SXFI-stöd (bara för ”lokalt sparad musik” – kom igen, vem har det 2020 med tjänster som Spotify, Tidal och Apple Music??). Det var rent av krångligt att få SXFI Theater att lira – och då har vi ändå jobbat med teknik i 20+ år och testat det mesta mellan himmel och jord. Man kan såklart koppla in dem via 3,5mm-analog sladd (i allt som fortfarande har stöd för det) – men det tar bort SXFI-funktionen och en stor del av meningen med lurarna, som ändå kostar 2 000 kr. En normal kund hade förmodligen returnerat dom i ren frustration. Och det är himla synd, för SXFI Theater är både sköna att bära och låter bra (riktigt bra, när du väl lyckats få in din SXFI-profil). Men de på tok för begränsade och krångliga för att med gott samvete rekommendera till någon annan än gamers som lider av input lag på ljudsidan. Och de torde vara försvinnande få.

Synd.