Hem LjudHörlurar Test: Creative SXFI AIR
Creative SXFI Air hörlurar Silver

Test: Creative SXFI AIR

av Sebastian Maroun

”Surroundljud ifrån alla källor i ett par over-ear-hörlurar”. Det är utmaningen Creative Labs ger sig på med SFXI AIR – deras senaste hörlurar på den svenska marknaden. Ett minst sagt ambitiöst åtagande som märks redan i installationsprocessen, detta är av en helt annan typ än vi tidigare testat.

Det hela börjar med att man laddar ner Creatives SFXI app via App Store respektive Google Play till sin smarttelefon. Sedan är det dags att skanna! Yes, ni läste rätt: Creatives SXFI-teknik (som står för ”Super X-FI”) handlar nämligen om att göra din upplevelse så bra som möjligt genom att personifiera ljudet efter just dig och din hörsel. Ett inslag som känns både lite futuristiskt och hittills ganska nytt på marknaden (även om fler tillverkare börjat med egna lösningar). Med hjälp av mobilkameran fotar man (eller ber helst någon fota) ens ansikte och båda öron. Creative analyserar sedan informationen i dessa håligheter och räknar ut en ljudbild baserad på det. Bilderna skickas upp och hanteras av en kraftull server, men Creative intygar att detta ska ske helt anonymiserat. Från appen skickas sen profilen till din hörlurs interna minne, så du behöver inte ha appen igång för att få din egen-anpassade ljudprofil.

Dina öron och ansikte scannas av och en ljudprofil räknas ut från mätningen.

När installationen väl är klar och uträkningen likaså efter i runda slängar 15 minuter, så sätter jag förväntansfullt lurarna på huvudet och drar på musik för första gången. Då återstår bara frågan – hur låter det?

Ljudkvalitet: Standard vs SFXI-läget

Jag börjar i det vanliga lyssningsläget, som är automatiskt inställt. Efter några låtar kan jag inte låta bli att tycka att det faktiskt låter… ganska dåligt, ärligt talat – i alla fall i mina öron. Ljudet upplevs som platt, burkigt och inte speciellt nyanserat. Men så är det ju inte i detta läge Creative tänkt att vi ska använda SXFI AIR i.

Jag trycker förväntansfullt in SXFI-knappen, på baksidan av vänster kåpa… Likt en körglad bil – där du försätter den i sportläge genom en knapptryckning och denna skjuter till mer kraft till motorn och ändrar sin karaktär till att bli lite vildare, aggressivare och roligare – så gör SXFI-knappen precis densamma i detta fall, fast för ljudet! Plötsligt infinner sig ett betydligt mer livligt ljud i kåporna och nu påtagligt större kropp och karaktär mot det tidigare platta och tråkiga standardläget.

Creative SXFI AIR hörlurar test senses.se

Jag spelar Deadmau5 – Polaris. Inledningens syntar ljuder fylligt och klart, beatet är taktfast och snärtigt och jag tycker att Creative lyckas ganska bra med ge upplevelsen av att få ljudet att ”studsa” mellan lurarna, i äkta surround-anda. Spelar jag en mer akustisk låt, som Waiting for med AVEC så klingar gitarrerna fint och rösten känns nära och levande genom hela låten. I Red Hot Chili Peppers – Snow (Hey Oh) är ljudet välbalanserat över registren, jag hör Fleas basslingor lika väl som de gitarr-plockade rundgångarna. Även poppigare musik låter bra och efter ett par timmars lyssnande, där det blandats flitigt mellan artister och genrer så måste jag erkänna att jag faktiskt tycker att lurarna låter riktigt bra.

Värt att nämna att effekten av att SFXI-läget ter sig olika bra beroende på hur väl en låt är mixad. En modern, välmixad låt givetvis låter bättre än en äldre, enklare produktion, även om SFXI Air gör ett bra jobb även där.

Creative har gett oss ett par lurar som jag tycker låter bättre än de kostar med förstärkt surround-känsla i musiken. Detta är samtidigt ett mångsidigt headset, avsett för så väl gamers som frekventa filmtittare. Jag testar därför surround-upplevelsen i några filmscener och tycker att de sköter sig bra även där. De gör vad de lovar och ger en rymligare upplevelse av ljudet som förflyttar sig mellan öronen, erinrande om det du kan få i ett äkta hemmabio-system. senses.se kommer framöver testa de dedikerade hemmabio-lurarna SXFI Theater, som är på väg ut på den svenska marknaden innan årets slut.

Creative SXFI AIR vita rgb-slinga

Även under de telefonsamtal jag tagit emot har ljudet varit bra och mottagaren har påtalat att jag hörs klart och tydligt, tack vare den medföljande mikrofonen (som är löstagbar).

SFXI Air: Touchknappar, funktioner och design

Creative valt att ha touch-knappar på utsidan av vänsterkåpan. Där är tanken att man med hjälp av att svepa fingret upp/ned höjer och sänker musiken, eller byter spår genom att dra fingret fram och tillbaka.

Detta fungerar lite sådär; touch-knapparna är inte de mest responsiva jag testat. Det fungerar hyfsat att byta låt, men volymen vill inte riktigt lira de gånger jag velat höja eller sänka. Detta medför att jag till slut endast väljer att styra den funktionen genom telefonen eller datorn, för att det blir enklare. Inte riktigt vad man hade avsett misstänker jag.

Något annat jag hade önskat lite mer av är förslutningen, här finns nämligen en hel del ljud-läckage. Har du människor runt omkring dig kommer de höra vad du lyssnar på så snart du fått upp volymen lite över 60%. Är du någon som åker kollektivt och lyssnar på musik på hög volym så bli inte förvånad ifall någon börjar stampa foten i takt till din musik eller rent av ber dig sänka.

Creative SXFI AIR båge logo Creative

Designen är annars ganska avskalad och enkel, byggkvalitet och material är helt OK men skriker inte direkt premium. Lurarna kommer i två färger: vårt testexemplar var helt vita med svarta puffar i tyg över öronen. Dessa omsluter öronen helt och jag upplever att de skärmar av utsidan bra vid användning (dock inte i motsatt riktning, som tidigare nämnt). Creatives logga är diskret inristad i bågen och givetvis vill de skylta lite med sin nya teknik, så på var sida bågen syns också ”Super XFI” något som ytterst få förmodligen känner till innebörden av, men som ska avslöja att där är något utöver det vanliga. Längs utsidan på kåporna finns även RGB-slingor som löper runt. Dessa kan man ändra färg på och personifiera efter preferens eller stänga av helt i den tillhörande appen. En design-touch som kan få andras blickar att dras mot dig i undran av vad som lyser.

En annan smidig funktion är att det finns plats för ett microSD-kort – en funktion som kan vara bra ifall du har lite batteri kvar på din enhet, eller ska ut på en joggingrunda och inte vill ta med dig telefonen. Man kan enkelt byta ljudkälla med hjälp av bluetooth-knappen och får då valen microSD, Bluetooth eller USB. Spelar du via microSD stöds formaten MP3, WMA, WAV och det okomprimerade FLAC. För den lite mer kräsna lyssnaren, som önskar aptX, så saknar de tyvärr stöd för detta.

Lurarna är försedda med USB-C-anslutning, vilket känns som en självklarhet idag. De laddas fullt på cirka 3 timmar och under testperioden, då jag för det mesta spelat musik på 70% volym håller de ungefär tio timmar med SXFI-funktionen på. Inte fantastiskt, men klart godkänt.

Bluetooth-anslutningen fungerar för det mesta väl och har en räckvidd på 10-15 meter, som väntat av 5.0-standarden. Med Mac och iPhone har de fungerade för det mesta felfritt, men på äldre enheter som min Mac Mini var det problem att få dem att lira trådlöst över huvud taget. Detta kan vara ett mjukvarufel i antingen ena eller båda ändarna och eventuellt lösas med nya Bluetooth-drivrutiner och / eller firmware i lurarna (som du uppdaterar via SFXI-appen) men du bör kolla vilka format som lurarna formellt stöder trådlöst innan du investerar (se inforutan längst ned).

Creative Labs SXFI AIR hörlurar RGB test senses.se
RGB-slingorna lyser klart. Foto: Sebastian Maroun / senses.se

Creative SXFI Air – Summa summarum

Jag uppskattar att Creative tänker nytt. Är du ute efter ett mångsidigt over-ear-headset, till överkomligt pris så gör Creative SXFI AIR vad de lovar: du får ett lekfullt ljud som ger en upplevelse av surround i såväl musik som film. De låter fint över alla registren, här finns både klarhet och mullrande bas och SXFI-funktionen ger som sagt bra surroundupplevelse för att komma ur ett par rena stereo-hörlurar. Vid lugnare musik upplevs ljudet nära och harmoniskt. Så för prislappen på 1 600 kr tycker jag ljudet är väl godkänt och lite till, i SFXI-läget. Standard-läget vill jag helst glömma att jag testade.

Man har lagt krutet på ljud-delen och där tycker jag att Creative lyckats bra, kan tänka att de i framtiden med lite vidare finslipning och utveckling av programvaran genom uppdateringar kommer kunna göra SXFI-konceptet till något riktigt bra. Där jag hade önskat lite mer är i valen av material och komforten överlag, samt att kopplingen till ljudkällan kunde vara mer stabil. Men som i de flesta fall får man sällan allt man vill i ett och samma paket och för 1600:- så får du ett ljud som presterar bra mot konkurrenternas alternativ i samma prisklass, men mer av surroundkänslan på köpet. Då lurarnas primära uppgift är att återge en bra ljudupplevelse, så får man kanske acceptera att annat blir lite lidande. Creatives SXFI Air är som helt ett prisvärt alternativ, som gör precis vad det utlovar.

SXFI demo concept
Konceptbild av hur SXFI-funktionen är tänkt att upplevas. Foto: Creative