Hem LjudHörlurar Test: Creative Outlier Gold (true wireless-hörlurar)
creative outlier gold test senses Silver

Test: Creative Outlier Gold (true wireless-hörlurar)

Det tål att upprepas att du som sätter ljudkvalitet i första rummet inte ska satsa på true wireless. Tekniken premierar ”snygga” och smidiga in-ear-snäckor, helt utan kablar, till priset av att bandbredd förloras till sammankopplingen snäckorna emellan. Apple AirPods är fortfarande den dominerande luren i detta segment – och även om Pro-modellen börjar närma sig någorlunda kvalitet – så kostar de oheligt mycket pengar i förhållande till vad de presterar och du kan få en over-ear-lur som låter flera gånger bättre för mindre pengar (varför inte Audio-Technica M50xBT, till exempel?).

Dagens betraktelse kommer från Creative Labs, de gamla ljudkortstillverkarna som sadlat om till mångsidigt ljudföretag och som imponerat med produkter ur sitt sortiment. Creative Outlier Gold heter företagets första true wireless-lur, som även ska stödja deras egna ljudförbättringsformat, Super X-Fi (läs mer om systemet i vårt test av SFXI Air). Detta är dock en sanning med en minst sagt stor modifikation, då de flesta inte kommer att kunna dra nytta av det (eller vilja).

Creative outlier gold recension senses
Creative Outlier Gold. Foto: senses.se

The Look & The Tech

Låt oss börja med förstaintrycket – Creative Outlier Gold är läckra. Kanske de snyggaste tw-lurarna hittills. De kommer i ett slags guld-metallic case, som är snygg men inte prålig och formen är clean och symmetriskt och andas mer kvalitet än alla plastiga tw-case man ser hos de flesta andra tillverkare. Caset laddar lurarna, såklart, och laddas självt via USB-C vilket är förväntat 2020.

Tekniken är inget fel på någonstans – batteritiden är satt till 14 timmar per laddning, vilket vi skulle säga stämmer med vår upplevelse och caset kan totalt ladda om dryga två gånger till, så 39 timmar klarar du dig om laddat allt till max. Borde täcka de flestas behov. Outlier Gold stöder nyaste Bluetooth 5.0, vars strömsnålhet bidrar till den generösa batteritiden men även ger dual audio (för enheter som stöder det). Det innehär i korthet att du kan skicka två Bluetooth-strömmar med samma eller olika innehåll till två olika enheter, samtidigt. Så rent teoretiskt kan du strömma ljud från en telefon till två par bluetooth-hörlurar på en gång, en väldigt efterlängtad funktion för par som vill se film på resan till exempel.

Vidare finns här IP5-klassning för att klara fukt (svett) och stöd för såväl Apples AAC som Qualcomms aptX, som vi föredrar men kräver något annat än Apple-prylar (en Xiaomi Note 10 till exempel, som även har Bluetooth 5.0).

outlier gold hörlurar och case

Outlier Gold – Ljudkvalitet

Outlier Gold låter ur helt OK direkt ur kartongen, men om du väljer de största öronplupparna du kan bära bekvämt och kopplar dem till en aptX-kompatibel ljudkälla, som spelar högupplöst (Tidal) – så låter de riktigt bra. Basen är varm och relativt fyllig, imponerande stor för formatet faktiskt. Mellanregister kunde vara något mer finess i, men det ligger där det ska och de allra flesta genrer vi utmanade dem med hanterades snyggt. Äntligen ett vettigt true wireless-alternativ för oss som gillar bra ljud!

Hur mycket bättre blir det med SXFI-tekniken då (den som räknar ut profil efter ditt ansikte och öronform)? Jodå, det blir bättre – men bara på lokalt sparade filer, inte på någon form av strömmad tjänst. Och det är … jättedumt, om vi ska vara diplomatiska. Hur många är det idag som har sin musiksamling i form av 1000-tals mp3:or i en telefon, när man kan få all världens musik i Spotify eller Tidal (oftast i bättre kvalitet också)? Filmtjänster – YouTube, Netflix, Amazon Prime Video – och dylika tjänster får heller inte nytta av SXFI, utan det enda du kan göra är att spela dina lokalt sparade låtar i Creatives eget ljudprogram (något tillverkaren anger, om än väldigt oklart på förpackningen, att detta är SFXI via ”mjukvara” – men det hela är minst sagt förvillande). I SFXI-appen finns också en equalizer (EQ), som är riktigt bra och kan boosta musik-genrer efter smak. Men återigen – användningsområdet är så smalt att väldigt, väldigt få kommer att ha någon verklig nytta av det. Synd.

outlier gold snäckorna

Outlier Gold – omdöme

Sin vana trogen så ger Creative oss ett par mycket kompetenta hörlurar, vi skulle säga att dessa just nu är våra favoriter i fråga om ljudkvalitet och utseende inom True Wireless. De lyfts mycket av en bra danspartner (aptX) och en schysst källa (gärna Tidal), men låter även bra på AAC med Spotify. SXFI var intressant och gjorde skillnad, men tyvärr är det i det närmaste oanvändbart i nuvarande skick (ingen kör MP3:or från telefonen längre, sen många år tillbaka). Så det får vänta till nästa modell?

Med en attraktiv prislapp nära tusenlappen, grym batteritid ovanpå ljudkvaliteten så finns inga skäl att inte varmt rekommendera Creative Outlier Gold. Hade den utlovade SXFI-funktionen varit användbar hade nog guldet varit givet. Nu blir de inte riktigt ett måste, men för dig som letar true wireless-hörlurar som låter bra, eller helt enkelt bara nya hörlurar för prisklassen så borde du absolut kika närmare på Outlier Gold.