Hem SpelPC Recension: Borderlands Game of the Year Edition

Recension: Borderlands Game of the Year Edition

Borderlands: Game of the Year Edition (GOTY) släpptes i oktober 2009 och blev snabbt populärt. Dels för dess sköna spelmeknik och tecknade-film-estetik, men det som verkligen fick Borderlands att sticka ut var den knastertorra, post-apokalyptiska humorn samt det faktum att det var ett av de första looter-shooter spelen i en väldigt stor sandlådevärld (bokstavligen)

Screenshot - Borderlands Game of the Year Edition Xbox one X

I Borderlands GOTY kan du välja mellan fyra olika karaktärer som sig bör har olika vapen och färdigheter. Sen är det bara att hänga efter den klämkäcka roboten och ta uppdrag av olika slag och bygga upp din karaktär.

För att peppa inför Borderlands 3, som kommer senare i år, så släpper 2K Games en remaster av ettan, till Xbox One, PS4 och PC. Man har uppdaterat spelets grafik rejält och till de konsoler som stödjer det finns det nu i 4K och HDR. På redaktionens Xbox One X, kopplad till Panasonic EZ950 så ser spelet helt otroligt ut. Det känns verkligen inte som att det har tio år på nacken. Men sen möter du dina första fiender. Hur otroligt snyggt Borderlands än ser ut att vara så är det fortfarande samma animationer och samma fiender som du möter. Det har ju skett en viss utveckling av AI under de tio år som har gått och det känns väldigt påtagligt här. De fiender som attackerar dig är dummare än sanden de springer på. De springer rakt emot dig och skjuter allt vad de har. Det finns ingen rim och reson; det är bara att mata kulor i dem tills de får för sig att dö..

Ett flertal DLCs ingår i paketet, men ett tips är att du levlar upp din karaktär ordentligt innan du ger dig in i något av dem för de är riktigt svåra för att inte säga omöjliga om du är på för låg nivå.

Jag kommer ihåg att jag diggade Borderlands när det hade premiär för ett decennium sedan och tänkte det skulle bli ett kul återseende. Men även om spelet ser helt otroligt ut, så har det åldrats och det är skillnad på retro och gammalt. Nu är det här inte på långa vägar så illa som när de moddade de tio år gamla fiske- och jakt-spelen till Nintendo Switch för Borderlands är ändå ett spel som var banbrytande när det kom och med ansiktslyftet är det ändå väl värt sin lilla slant för att återupplevas. Det är dock inte utan skavanker och åldern känns av även under den polerade ytan.