Hem Film & TVBlu-ray Recension: Black Adam

Recension: Black Adam

För 5000 år sedan förvisades Black Adam (Dwayne Johnsson) till den eviga vilan i en magisk grav. En dag så återuppväcks han av Adrianna Tomaz (Sarah Shahi) och ett gäng rebeller. Befolkningen i landet Kahndaq lever i förtryck och Black Adam visar sig vara hjälten de behöver. Däremot är hans metoder något udda så Justice Society med Hawkman (Aldis Hodge) och Dr. Fate (Pierce Brosnan) i spetsen anländer och försöker stoppa Black Adam. Något som visar sig vara en uppgift som är både många gånger svårare än vad de räknat med och efter ett tag börjar de även inse att allt inte riktigt är på det vis som de först trodde.

Att DC och Marvel har kämpat om biopubliken det senaste årtiondet är ingen hemlighet men där MCU hela tiden har varit konsekvent med vilka som spelar vilka karaktärer och hur allting hänger ihop är DC precis tvärtom. Det har rebootats hej vilt konstant framför allt i Batman universumet. Nu har regissören och manusförfattaren James Gunn (Guardians of the Galaxy, Suicide Squad, Peacemaker) tagit över rodret på Warner Bros DCEU avdelning och lovar att styra upp det hela. Problemet är bara att de som gjorde Black Adam aldrig fick den infon. I slutet på Black Adam så kommer den bästa scenen i hela filmen. Det är en en minut lång sekvens med en mycket efterlängtad cameo och som grädde på moset är det till och med rätt musik! Fast… Det leder absolut ingenstans för hela den versionen av DCEU har nu lagts ner och allt ska rebootas om. Fast… Nu ska ju The Flash, Shazam! Fury of the Gods och Aquaman: The Lost Kingdom ha premiär i år som alla är kopplade till den ”gamla” världen som nu då blir föräldralösa i DCEU?!

Förutom att DC inte kan bestämma sig för hur de ska lansera sina filmer och hur de ska i ett fåfängt försök att hinna ifatt Marvel (Fast med tanke på hur usla de senaste filmerna i MCU är så finns det helt klart en chans att DC kan gå om inom kort…) så verkar det som om det är lögn i helsike att göra vettiga filmer om deras hjältar och antihjältar.

Black Adam är en karaktär som jag aldrig ens hört talas om innan snacket började gå om den här filmen. Black Adam är från början en skurk som slåss mot Shazam och då filmskaparna hade tänkt att Black Adam skulle dyka upp i första Shazam! filmen men så valde de istället att göra en helt egen film om honom. Problemet är bara att filmen är skriven av en manusförfattare med ett gäng post-it lappar och en tärning. Allt är precis i fel mängd och i fel ordning.

Vi introduceras till karaktären Black Adam som en hjälte redan från början. Visst han dödar sina fiender men de är ju endast fiendesoldater som förtrycker ett helt land. Det är inte svårt att ställa sig på hans sida i det här fallet. När sedan Justice Society kommer för att ”rädda” befolkningen så tycker vi som publik att de är fienderna och efter oändligt lång tid (mer eller mindre hela filmen) så inser de att Black Adam inte är en så dålig person egentligen, fast det har ju vi som publik redan vetat från första sekunden som han dök upp! Det här leder enbart till en enorm frustration och som för er som läst min recension av Captain America: Civil War vet ju precis hur mycket jag avskyr när hjältar slåss med varandra och i den här filmen krossar dessa så kallade ”hjältar” allt i sin väg.

En annan sak som störde mig är att i världen som filmen utspelar sig så finns alla superhjältar. Allt vi fått se hittills i till exempel Justice League, Aquaman och Shazam! har hänt men ALLA blir förvånade över Black Adams superkrafter. De skjuter på honom och förvånas över att han är osårbar, de förvånas över att han kan flyga och dummaste scenen i filmen är när någon slår denna osårbara människa med en batong och FÖRVÅNAS över att den böjs!?

Jag ska försöka att inte ranta för mycket men jag har ett par grejer till… Black Adam har sovit i 5000år och vaknar och pratar engelska i Khandaq som är ett fiktivt land i mellanöstern. Fast sen kommer Justice Society och de är helt klart amerikaner och de pratar också engelska. Så vänta nu va? Sen ska det tydligen vara roligt att Black Adam inte fattar vad en dörr är så han går rakt igenom väggarna! Gud så roligt! Black Adam ser ett klipp från en Westernfilm och när Black Adam sedan ställs inför ett gäng skurkar som skall skjuta på honom så blir det samma sorts sekvens som på Westernfilmen med samma uppbyggnad och musik!!! Vem ska dra först!!! Vem BRYR sig?! Black Adam är OSÅRBAR han skadas inte av något. Så nu har jag fått det ur systemet.

Nu till något trevligare. För hur dum storyn än är och hur konstigt filmen än är uppbyggd så är den visuellt välgjord och har flera imponerande actionsekvenser. Så att uppleva Black AdamUHD skapar ändå en väldigt habil hemmabio-upplevelse. Bilden i 2160p är helt perfekt, det ser nästan tredimensionellt ut. Det finns många mörka sekvenser som verkligen visar att en film i Ultra-HD på fysisk media är helt oslagbart i jämförelse med streaming. Det finns bland annat en sekvens mot slutet då Black Adam måste slåss mot ett gäng soldater men han är inte i sin superhjälte-form som ser helt fantastiskt bra ut. Det är en slowmotion-sekvens och varenda regndroppe är perfekt representerad. Ljudet i Dolby Atmos är av referens-kvalitét, mixningen är perfekt balanserad mellan lugna dialog-sekvenser och mullrande actionsekvenser. Första scenen då Black Adam dyker upp är speciellt imponerande med alla explosioner och vapen som avfyras.

Warner Bros skickar även med ett helt gäng intressanta dokumentärer om hur skapandet av filmen gick till. Det enda som är synd med dessa är hur mycket filmskaparna tjatar om att detta är början på en franchise och hur kul det ska bli att visa mer av Black Adam och Justice Society. De fick helt enkelt inte memot innan de valde att släppa med dokumentärerna.

Sammanfattningsvis så finns det massor att haka upp sig på i Black Adam men det finns även en del ljuspunkter. Dwayne Johnson är alltid underhållande att se på och effekterna är till största delen välgjorda. Så om man bara stänger av hjärnan helt och bara flyter med så kommer Black Adam på UHD ge er en hejdundrande hemmabio-upplevelse som är riktigt svårslagen. Så därmed så vill jag ändå rekommendera Black Adam.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.