Norska lågprisflyget Norwegian ställde nyligen till med nytt jippo i Stockholm; potentiella kunder kunde tävla om gratis resor genom att stå med händerna mot en vägg så länge som möjligt. Någon stackare vann med 47 timmars insats (med paus för mat, dricka och toa). Ett års gratis resor med bolaget. Wooow. Förmodligen var utmaningen specialutformad för att kolla att vinnaren faktiskt klarar av lång, meninglös väntan – för du får en hel del av den varan med Norwegian. På en resa till Danmark i somras var vi två timmar försenade ned – och två timmar försenade tillbaka. En resa på drygt en timme i båda riktningarna hade alltså just förvandlats till en resa på sex. 75 kr i värdecheck (endast ned, för upp tog de in oss i planet och höll oss där sista halvtimmen), sur personal och obefintliga förklaringar och ursäkter senare så känner man sig lite… tja, frustrerad.

Men det är klart, Norwegian är ju ett lågprisbolag, som den vänliga damen på ”kundvård” lät mig få veta efter sex veckors behandlingstid av mitt ärende. De ersätter faktiskt förseningar genom EU direktiv-bestämda värdecheckar (vet du vad man får för 75 kr på en flygplats?) och inte förrän efter fem (5!) timmars försening kollar de på alternativa resesätt för kunderna. Man kan ju alltid välja att själv lösa ny biljett på annat bolag om man inte kan bli försenad. Otroligt snällt, här trodde jag i all min naivitet att i resans pris ingick att man kommer fram ungefär den tid som står på biljetten.

Det engelska talesättet ”You get what you pay for” har aldrig känts så angeläget.