Hem SpelPC Recension: Wonder Boy – Asha in Monster World
asha in monster world recension

Recension: Wonder Boy – Asha in Monster World

Wonder Boy IV var det sista spelet i Wonder Boy-serien som SEGA släppte 1994, men då bara till 16-bitarskonsolen i Japan, till skillnad från tidigare delar. ”Underpojken” hade i denna del förvandlats till en underflicka vid namn Asha och vi fick ett sidoscrollande plattformsaction i orientalisk miljö, med enklare rollspelsinslag (inventarier, viktiga objekt, uppgraderingar et cetera). Wonder Boy: Asha in Monster World, som är dagens betraktelse, är en remaster/remake med modernare grafik och ljud, men i övrigt i princip en bild för bild återskapning av spelet från 90-talet (förutom möjligheten att spara, som finns tillgänglig nu när man vill). Originalspelet blev aldrig någon stor hit när det begav sig, vilket kanske inte heller var så konstigt med tanke på den väldigt begränsade releasen i hemlandet. 3D och större Zelda-äventyr hade börjat bli måttstocken och när man spelar det nu förstår man också varför SEGA inte trodde på det jättehårt (det ingår i den boxade versionen av denna release). För dig som tjackade den utmärkta SEGA Mega Drive Mini så finner du Wonder Boy IV även i samlingen där, om du vill testa och bilda dig en egen uppfattning.

Wonder Boy Asha in Monster World
Pressfoto: STUDIOARTDINK

När vi drar igång denna remake/remaster så sprider sig först ett härligt leende på våra läppar: spelet är snyggt och innehåller celshading-grafik, en läcker estetik i vår bok och det flyter på som en dröm på Playstation 4 och 5 utan minsta hicka eller laddningstider på den senare. Spelmekaniken är väldigt simpel: Asha kan gå åt alla håll, hugga med svärdet framåt, uppåt och nedåt, hoppa, klättra rep och köra två specialattacker: en sköld för skydd (i klassisk Wonder Boy-stil) och en magisk attack som du kan fylla på genom att samla magiska tårar. Det mest unika inslaget är kompanjonen Pepelogoo, som är en slags magisk figur som spelaren kan skicka på fiender och som hjälper oss på olika vis genom äventyret, bland annat genom att erbjuda förmågan att hoppa längre och högre.

Jämfört med originalet är detta ett bättre, snyggare och mer modernt spel – som förväntat 27 år senare. Men till 99% är det exakt samma spel som vi fick 1994 och redan då höjde det inte på särskilt många ögonbryn. Det känns mycket mer enkelspårigt och föråldrat än exempelvis Wonder Boy III – The Dragon’s Trap, som fick en fin-fin remake för bara några år sedan och liksom ”funkar” än idag för fans av speltypen. Wonder Boy IV får något lätt museialt över sig, det är en kul retro-återblick som allmänbildning men ärligt talat inte något jätte-dynamiskt eller roligt plattformsäventyr man bara måste spela vidare på. Sträckorna är aningen långa och upprepande och det finns nästan inget incitament att backtracka eller låsa upp nya egenskaper och platser man kan nå under spelets gång.

Wonder Boy Asha in Monster World
Pressfoto: STUDIOARTDINK

Wonder Boy: Asha in Monster World är snyggt och underhåller för stunden, särskilt för dig som älskar retrospel eller har någon relation till spelserien i allmänhet eller fyran i synnerhet. Det är bra utfört förbättringsarbete på en grund som dock inte var särskilt bra från början. Ur den synpunkten har man lyckats med uppdraget. Men frågan är om 350 kronor för den digitala utgåvan kommer kännas prisvärt för någon annan än de redan frälsta? Vi tvivlar på det.

Så – köp absolut om du är fan – kanske till och med den begränsade, fysiska utgåvan med originalspelet?. Alla andra kan gott vänta på någon rea eller PS Plus framöver. Det är en fin retro-remake, men inget som är omistligt i retro-samlingen.