Hem SpelPC Recension: Wonder Boy III – The Dragon’s Trap
wonder boy iii dragons trap 2017 recension Guld

Recension: Wonder Boy III – The Dragon’s Trap

Nej, du läste inte fel. Vi ska ge er våra synpunkter på Wonder Boy III – The Dragon’s Trap, ett spel som först släpptes för nästan 30 år sen (1989) till Segas Master System – ej att förväxla med sidoscrollande shoot’em-up arkadspelet Wonder Boy III: Monster’s LairWonder Boy är annars kanske mest känd från arkadhallarna, där han i första utgåvan åkte skateboard och kastade yxor i ett sido-scrollande actionspel. Wonder Boy III har en mer episk ambition, i alla fall med tre decennier gamla mått mätt och erbjuder ett i det närmaste RPG-inspirerat action-äventyr med pixelperfektion. Eller ska vi säga – pixelfrustration?

Turerna kring Wonder Boy-licensen är snurriga, SEGA äger namnet och den japanska huvudskaparen äger figuren. Franska utvecklaren Lizardcube ger oss här en 2017-års remake med underbar, handritad grafik som verkligen påminner om tecknad film, uppdaterat soundtrack och möjlighet att växla sömlöst till gamla grafiken och ljudet med ett knapptryck, tack vare en emulator man använder sig av. Urläckert!

wonder boy iii dragons trap 2017

Nu…

wonder boy iii dragons trap 1989

… och då.

Spelet handlar om att Wonder Boy – som i 2017-års version även kan vara den kvinnliga motsvarigheten Wonder Girl – drabbas av en drakes förbannelse och förvandlas till Lizard-Man (från Hu-Man, hajar ni?). Sen börjar äventyret där det gäller att hitta fler hjärtan som gör spelet lättare, nya vapen och nya djurformer (”fusket” från originalspelet där du fritt kan byta form med rätt svärd finns kvar!). På vägen får du möta ordentligt motstånd i form av fiender, bossar samt en massa letande efter slantar. Du får också utmana ditt tålamod eftersom man ibland måste gå igenom samma banor igen för att exempelvis köpa på sig potions, som krävs för att rädda livhanken när energin är slut.

wonder boy iii dragons trap lion man

Lion-Man är vår favoritform!

Det ska sägas direkt – Wonder Boy III – The Dragon’s Trap är inte det svåraste retrospelet någonsin, men det är svårt med moderna mått mätt. Att börja på Easy rekommenderas verkligen, särskilt om du inte spelat spelet förr. Det kräver vana och verkligen att du står helt perfekt i förhållande till fiender, som gärna vill placera sig eller hoppa undan ditt svärd exakt en pixel ifrån. Tills man får in flowet det kan det vara galet svårt och frustrerande! Faktum är att ju längre du kommer och bygger upp din figur med nya vapen, rustningar och sköldar, desto lättare blir det. Men räkna med att grind:a en hel del för att samla ihop pengarna att köpa allt du behöver. Spelet auto-sparar, och ett sätt att hoppa tillbaka till ursprungsbyn snabbt och enkelt är att helt enkelt avsluta till huvudmenyn och starta igen – då behåller du allt du hittills samlat, men sparar tid och energi på att gå tillbaka. En sympatisk grej är att spelet även tar de gamla, långa Master System-koderna (det gick ju inte att spara på kassetterna då) så har du kvar dem nedskrivna i manualen eller vill leta upp dem på nätet så kan du börja med lite vad du vill (men det är ju fusk och förtar spelupplevelsen!).

Vi ÄLSKAR den handritade cartoon-grafiken!

Det tar ca 3-5 timmar att spela igenom Wonder Boy III (huvudäventyret) plus ungefär lika lång speltid till om du ska hitta alla sex, hemliga artefakter (inte nödvändigt, men ger en kul bonus och är ett måste om du ska alla troféer / gamer points). För priset som begärs (ca 200 kr) så är det väl värda pengar att lägga ut. Den briljanta grafiken och genomförandet gör spelet till en fröjd för arkad-nostalgikern. Om du inte räds en utmaning och visst omspelande så är Wonder Boy III – The Dragon’s Trap en riktigt trevlig bekantskap, oavsett om den är visar sig vara ny eller ny-gammal.