Hem Film & TVBlu-ray Recension: Thor – The Dark World (UHD)

Recension: Thor – The Dark World (UHD)

Första filmen om åskguden Thor regisserades av Shakespeare-veteranen Kenneth Branagh och han lyckades balansera det överdrivna med det jordnära. Thor: The Dark World regisseras av Game of Thrones-veteranen Alan Taylor och häri ligger en del av uppföljarens problem: För Taylor har kanske en snyggare, visuell stil med en mer realistisk känsla – men han misslyckas med hjärtat och humorn. Det hela faller lite platt.

Det hade varit väldigt intressant att se Patty Jenkins (Wonder Woman) version av av den här filmen. Då hade vi också säkerligen sett mer av Natalie Portman här och i uppföljarna. Portman hotade att hoppa av Thor: The Dark World då det till slut stod klart att Jenkins inte skulle få regissera, men hon kunde inte då hennes kontrakt höll henne kvar. Nu ryktas det om att Portman kommer tillbaka i den fjärde filmen som kommer ha premiär under 2021 med namnet Thor: Love and Thunder (där hon dessutom ska få ta över hammaren).

Thor: The Dark World är tyvärr en väldigt spretig film, som inte riktigt vet vilken fot den skall stå på. Det är väldigt mycket som händer – men ändå händer egentligen ingenting. Jorden står inför ett gigantiskt hot, men resten av Avengersgänget dyker inte upp och hjälper till eller nämns ens vid namn. Det gör att hela filmen inte riktigt känns som den ingår i MCU på samma sätt som de andra filmerna.

Behållningen i filmen är verkligen samspelet mellan Chris Hemsworths Thor och Tom Hiddlestons Loki, det är broderskärlek och hat omvartannat och man vet aldrig var man har den bråkige Loki. Rene Russo som Thors mamma Frigga är också sanslöst bra i filmen.

Något mer som är sanslöst bra är den här UHD-utgåvan som uppvisar bild och ljud av absolut referenskvalitet. Det har förekommit en del skavanker i ljud och bild på några av de äldre Marvel-titlarna på Ultra HD men det är inget som återfinns på denna. Extramaterialet är på samma vis som med Ant-Man väldigt utförligt och bra. Tyvärr så är det för att filmen är sex år gammal och att det är från den gamla Blu-ray-utgåvan. Så det verkar som att bra bonusmaterial är ett minne blott.

Sammanfattningsvis så är det här en av de svagare filmerna i MCU-sviten, men den är inte på långa vägar så usel som jag tycker Captain America: Civil War är. Det är en underhållande axelryckning, som växer till en rekommendation i och med denna fina UHD-utgåva.