Hem Ekonomi “Swish! – sa det, och så var pengarna överförda”
swish

“Swish! – sa det, och så var pengarna överförda”

av senses.se

Visst vore det trevligt om vi nordbor var lite mer avspända ibland, sådär härligt avslappnade som italienare och spanjorer är när det kommer till vem som ska ta notan för middagen till exempel. I länder som Italien och Spanien blir det liksom inget tjafs om saken, en person betalar hela notan och nästa gång blir det någon annans tur. 

Nja, tänker nog de flesta. Det skulle helt enkelt inte funka med svenskens natur, särskilt inte om du har karaktärsdrag som liknar Ove Sundbergs. Men även om de flesta av oss aldrig skulle kunna mäta oss med den nivån på snålhet, så tycker majoriteten av oss nordbor om när det är ordning och reda. 

Ofta är det någon i sällskapet som i slutet av middagen som tar på sig projektledarrollen i att dela upp notan, gärna med läsglasögonen på och bläckpennan i högsta hugg. En omständig procedur som lite förtar den trevliga stämningen. 

Men när Swish lanserades var dilemmat med sega överföringar mellan olika banker endast ett minne blott. Idag swishas det till höger och vänster och den omåttligt populära betaltjänsten används dagligen av närmare 8 miljoner svenskar. 

Utvecklingen av Swish

Vid lanseringen år 2012 fungerade Swish enbart som en betaltjänst för överföringar mellan privatpersoner, men kort därpå blev tjänsten även tillgänglig för företag och organisationer. År 2016 står en ny specialanpassad version för e-handel med Swish klar och nya funktioner som QR-koder och Förfrågningar utvecklas. 

I en värld där vi har blivit vana vid att allt sker på minuten är även smidiga överföringar ett måste. Inte minst inom spelbranschen där casinospel på nätet bygger på snabba uttag och enkla insättningar. Detta har många spelbolag tagit fasta på och idag finns en lång lista på svenska casinon med swish

Även fysiska butiker och e-handelsföretag inom olika branscher har valt att hänga på Swish-trenden som gör det enkelt för kunderna att handla. Något som har visat sig vara framgångsrikt både för företagen och Swish. 

Idag går cirka hälften av alla betalningar till ett företag och under sista helgen i november 2021 slogs det rekord i antal betalningar med Swish. När trycket var som högst genomfördes över 5000 betalningar i minuten och på fredagen genomfördes hela 3,6 Swish-betalningar. 

Att det var lönehelg i kombination med Black Week var två bidragande faktorer till att Swish kunde sammanfatta helgen som den mest lönsamma hittills. 

Hur blev Swish så framgångsrikt?

Swish är ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker. Tillsammans är Handelsbanken, Swedbank, Danske bank, Nordea, SEB och Sparbankerna idag stolta ägare av Swish och hela tiden ansluter sig fler banker som användare av betaltjänsten. 

Att de största bankerna var med från start har varit den viktigaste ingrediensen i framgångssagan om Swish. Det gjorde att överföringar som tidigare kunde ta flera bankdagar om de inblandade parterna hade konton i olika banker, nu kunde ske inom loppet av en sekund istället. 

Swish har förenklat den noggranna och ordningsamma svenskens vardag där risken för att man själv eller någon annan skulle vara skyldig pengar en längre tid är minimal. Precis som företagets namn avslöjar så ger appen ifrån sig ett sus och vips så har pengar swishats från ett konto till ett annat. Enklare än såhär kan det väl inte bli? 

Missa inte detta

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.