Hem SpelPS Vita Recension: Severed (PS Vita)

Recension: Severed (PS Vita)

Det är inte varje dag vi skriver om PS Vita-exklusiva spelreleaser. Severed, från Drinkbox Studios, visar på maskinens charm i all sin enkelhet och påminner mycket om ett mobilspel.

Från enarmad, ensam flicka till krigarprinsessa

Om du känner igen Drinkbox Studios så är det för att spelstudion stått bakom ett av senaste årens färggrannaste och svåraste Metroidvania-spel, Guacamelee. I Severed behåller man estetiken från Guacamelee (som känns lite Frida Kahlo-mexiko-inspirerad) och ger sig in i touch-baserade dungeon-crawler/action-genren, exklusivt för PS Vita. Sonys bärbara lilla maskin är faktiskt ett litet charmknippe och känns som den förtjänade ett bättre öde än att andas vidare på livsuppehåll, som den gör nu. Drinkbox har iallafall sann kärlek till maskinen och det visar dom tydligt här.

Severed är historien om den enarmade flickan Sasha som letar efter sin kidnappade familj. Ur förstapersonsperspektiv ska hon ta sig igenom fängelsehålor, kusliga slott och skogar och fram till fienderna som håller hennes älskade familj fångna. Till sin hjälp har hon ett demoniskt svärd, som du som spelare svingar genom att dra snabba rörelser med fingret över skärmen. Mycket som Fruit Ninja eller Infinity Blade på mobil alltså. Varje fiende är unik och har sitt speciella attackmönster och svaghet och det gäller att såväl hålla koll på vilken fiende som anfaller härnäst – och du kan vara omringad på fyra sidor av dom – som att veta när det är dags att slå till och hur (korta, snabba slag, eller långa, långsamma som gör mer skada?) samt blockera anfallen från respektive fiende. I sina bästa stunder är det lika spännande och ger känslan av grym makt, som det är stressande.

Estetiken känns igen från Guacamelee

Estetiken känns igen från Guacamelee

Grafiken är egentligen inte så märkvärdig, men Drinkbox Studios har en stilren och vacker estetik, med grälla färger och suggestiva teckningar. På sina håll påminner det om The Witness, samtidigt som Vita:ns kapacitet är perfekt utnyttjad, med silkeslen frame rate och väldigt få uppehåll för laddning. Musik och ljudeffekter skapar stämning och låter ännu bättre om du kopplar in hörlurar medan du spelar. Kontrollen är enkel och intuitiv, precis som spelets mekanik. Du kan i princip röra dig i väderstreckens fyra riktningar och rotera sömlöst kring din egen axel, för att utforska rum, slå sönder krukor, plocka bonusar och interagera med omvärlden. Severed är väldigt lätt att plocka upp och komma in i och fienderna är lagom svåra, alla med lite fingerfärdighet kan spela igenom spelet på några timmar.

Sköter du dina kort rätt får du en liten stund på slutet att filéa en fiende och köpa uppgraderingar för deras lemmar. Hu!

För den lilla prislapp som Drinbox begär för Severed (ca 150 kr i skrivande stund) så finns inte mycket att klaga på. Det är ett enkelt och ganska litet spel, med en blandning av pussel och finger-fighting som inte kräver galna skills. Starten är lite seg, men håller man bara ut så finns här ett mysigt och snyggt litet äventyr som med fördel kan avnjutas i hängmattan i sommar. Det påminner också om PS Vita:ns potential och att det är synd att maskinen mest samlat damm på sistone. Den förtjänar bättre än att vara en andra skärm åt PS4. Å andra sidan så är spel som Severed egentligen ingenting som inte kan göras lika bra på en modern smartphone. Och just det är lite vad vi får, på gott och ont.