Hem SpelPC Recension: Multiversus

Recension: Multiversus

Konceptet multiuniversum är väldigt populärt nu för tiden och här kommer Warner Bros egna version i spelet Multiversus. Alla WB-figurer från Batman till Scooby Doo, från Tom & Jerry till Rick & Morty möts i en kamp på liv och död i ett spelupplägg som inte så lite påminner om Nintendos Super Smash Bros. Spela ensam mot bot:ar eller online mot andra. Det går att spela co-op i soffan mot andra på nätet eller mot varandra. Här finns massor av special moves och varje karaktär har sina egna egenskaper. Lås upp nya karaktärer allt eftersom spelet pågår och nya modifieringar på dem du redan låst upp. Välj din krigare och ge dig ut i ett multiuniversum som inte är likt något annat.

När jag såg trailern för Multiversus så blev jag verkligen nyfiken på att spela detta Free-to-play-fighting spel. Ska ärligt erkänna att jag trodde (och hoppades, från trailern) att spelet skulle vara mera som Fortnite än Street Fighter – så jag blev lite besviken när jag startade upp spelet. Nu är det här inget dåligt fightingspel förvisso. Varje karaktär har sina special moves och det finns massor av kombinationer att lära sig. Problemet är bara att jag personligen blir väldigt snabbt uttråkad av den här genren… Med det sagt så lyckas ändå Multiversus imponera mig och det är genuint underhållande att se Stålmannen spöa skiten ur Shaggy. Karaktärerna är välgjorda och snyggt animerade. Spelskaparna har verkligen lyckats med att behålla essensen av varje figur och på något sätt göra det logiskt att de kan interagera och slåss med varandra.

Du kan spela spelet själv i soffan mot datormotståndare, eller bjuda över vänner och slåss mot varandra i versus mode. Det går även att jobba ihop och möta andra lag på nätet. Multiversus är Free-to-play, som sagt och kostar därmed ingenting att komma igång med, men det går naturligtvis att köpa fördelar och nya karaktärer.

Det jag tycker är lite synd med Multiversus är att de arenorna där krigarna möts är ganska tråkiga. Framförallt så är det liten eller ingen interaktion med omgivningen. I de flesta, liknande fightingspel så kan du påverka miljön runt omkring dig. Typ slita loss ett rör ur en vägg och slåss med det eller knuffa en bil mot din motståndare. Men inte här. Rent tekniskt är Multiversus också fortfarande i beta och kan utvecklas vidare, men då det redan blivit så stort och etablerat och flera andra medier satt betyg så gör vi det också utfrån nuvarande skick. Och därför så vill jag rekommendera Multiversus, för även om det kanske inte är min favoritgenre så är glädjen och galenskapen att få styra Wonder Woman i en fight mot Gizmo ett sällsamt roligt nöje!

WB Games skickade booster-kod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.