Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Street Fighter V – Arcade Edition
street fighter v recension Silver

Recension: Street Fighter V – Arcade Edition

Street Fighter V (5) är en nygammal titel (video-recension ovan). Det släpptes faktiskt första gången redan 2016, men då som en extremt bare-bones-vanilla-utgåva, som saknade allt ifrån ett vettigt story-läge till egentligt innehåll. Bra fighting, i samma anda som klassikern Street Fighter II en gång etablerade, var det dock redan då.

street fighter v recension

Nu släpper Capcom en komplett version av spelet (uppdateringen, i form av en DLC, är gratis för dig som pungade ut fullpris för originalet för snart två år sen och har väntat) och plötligt har vi ett riktigt habilt paket. Spelet är PS4-exklusivt – vilket inte är konstigt, då spelserien är som störst i hemlandet Japan där även PS4:an dominerar (i stark konkurrens med Nintendos 3DS, även om Switchen lär gå om båda ifall nuvarande försäljningstakt håller i sig).

Förutom att Street Fighter V är så grymt snyggt och välproducerat att arkadmaskinernas hegemoni för länge sedan körts om och varvats, så är Arcade Edition också späckat med innehåll och lägen. Story- och arkadläge, enskilda stories för varje karaktär (med extra 8 GB animefilm att ladda ned gratis, som ger story-drivna mellansekvenser á la Injustice 2), dagliga utmaningar, extra-bonusar (mest estetiska) att låsa upp etc etc.

street fighter v recension

Egentligen är inte jättemycket nytt i själva spelmekaniken, vilket heller inte behövs då Capcom haft tid att förfina den under 30 års tid som serien funnits och ynglat av sig i otaliga inkarnationer till de flesta spelformat. Det finns ett nytt pareringssystem som heter V-trigger, som kan vända flowet i en match, men på det stora hela är det klassiska tekniker och välbeprövad SF-strategi som gäller. Detta är inget spel du kan planlöst hamra knappar i – i alla fall inte på svårare nivåer utan det kräver övning och ger belöning i takt med att du lär dig figurernas styrkor och svagheter.

street fighter v recension

På så vis bryter Street Fighter V inte direkt någon ny mark, utan det är mer – och snyggare – innehåll av vad du kommit att förvänta dig under tre decennier. Hard core-fansen måste skaffa det och seriöst fightingintresserade bör också spana in det, även om du bör räkna med mer nötande än i det mer casual-direkta Tekken 7.