Hem Film & TVBlu-ray Recension: Mary Poppins kommer tillbaka (BD)

Recension: Mary Poppins kommer tillbaka (BD)

Jag har redan recenserat Mary Poppins Kommer tillbaka på bio och den recensionen kan ni läsa här. Den här recensionen kommer att fokusera på Blu-ray-utgåvan.

Det är tråkigt att 4K Ultra HD-versionen av Mary Poppins kommer tillbaka inte finns att köpa i svensk version, utan den finns bara att få tag i som dyr import. Nu när Disney har börjat med UHD i norden och jag recenserade Captain America: The Winter Soldier, så lever hoppet att den kanske kommer. Men till dess får man hålla till godo med HD-versionen eller hosta upp stålar för att köpa importen.

mary Poppins kommer tillbaka

Mary Poppins kommer tillbaka är en tiopoängare för mig och det var det jag gav den när jag såg den på bio; men BD-utgåvan sjunker ett snäpp just för att jag kan inte ge full pott till ett format som inte når hela vägen fram i den potential som nu finns att tillgå. Här bjuds klara, fina färger och välbalanserad kontrast mellan ljust och mörkt, dock så finns det en liten mjukhet i bilden som är mycket irriterande. Den är speciellt tydlig under ”The cover is not the Book”-sekvensen. Ljudet är strålande och musiken kommer till sin rätt, men det gnager ändå i mig att jag kunde ha fått uppleva detta i Dolby Atmos istället.

Extramaterial finns det vansinnigt gott om; det är flera dokumentärer som är riktigt bra och inte enbart promotion. En kort dokumentär om scenen då Dick Van Dyke är på inspelningen är emotionell och fin. Sen går de igenom hela processen hur de skapade filmen. Superkul för en filmnörd som jag. En Sing-along-version av filmen finns också med och den finns även på svenska.

Klickade över till den svenska dubbningen och den håller måttet med råge. Sångerna är finurliga och habilt översatta och det är väldigt bra rollbesatt på alla fronter.

Sammanfattningsvis så är detta en välfylld och fullgod Blu-ray utgåva, men hade det varit UHD 4K med Dolby Atmos / DTS: X så hade nog betyget blivit ett annat. För det saknas en liten pusselbit fram till full pott.