Hem Film & TVBio Recension: LEGO-filmen 2

Recension: LEGO-filmen 2

Läs recensionen av LEGO-filmen 2 på UHD 4K.

Att jag är ett LEGO-fan är rätt tydligt med tanke på antalet LEGO-relaterade artiklar jag skrivit här på senses.se så att jag skulle se uppföljaren till LEGO-filmen från 2014 var inte svårt att räkna ut. Men håller LEGO-filmen 2 samma nivå som den härliga föregångaren?

LEGO-FILMEN 2

Emmet (Chris Pratt) och hans bästa vän Wildstyle (Elizabeth Banks) lever nu i det post-apokalyptiska ödeland som rymdvarelserna från Planeten Duplo efterlämnat sig. Det är ett hårt liv och alla har blivit benhårda tuffingar som tål vad som helst. Fast så har vi ju Emmet – som är samma glada positiva kille som han alltid har varit. En dag landar ett nytt rymdskepp och General Mayhem (Stephanie Beatriz) stiger ur. Hon vill tala med den store ledaren. En viss förvirring över vem som egentligen är ledaren utbryter och innan någon egentligen vet vad som hände har General Mayhem kidnappat Wyldestyle, Unikitty (Alison Brie), MetalBeard (Nick Offerman), Retro-rymdgubben Benny (Charlie Day) och Batman (Will Arnett). Nu måste Emmet tuffa till sig så att han kan rädda sina vänner från den onda drottningen Watevra Wa´Nabi (Tiffany Haddish) . Snart kommer det att visa sig att det inte är en helt lätt uppgift och allt inte riktigt verkar vara som Emmet tror…

LEGO-FILMEN 2

Genialiskt hur väl genomförd Drottning Watevra Wa´Nabi är.

Jag ska börja med allt som är episkt och underbart i LEGO-filmen 2, för att sedan gå in på ett par saker som är mindre bra. Först ut så är jag så glad över att jag såg den på originalspråk; det här är verkligen en film som skulle bli lidande av den svenska-dubben (skulle jag tro). Det är väldigt många filmreferenser och andra händelser som skulle kännas konstiga på svenska. Till exempel så dyker Bruce Willis upp och driver med sin John McClane-karaktär och det är ju verkligen ett skämt som inte är riktat till barn över huvudtaget, då det är få barn som ens har sett den barnförbjudna och numera 30 år gamla action-klassikern Die Hard.

LEGO-FILMEN 2

Animationen är precis som i första filmen extremt snyggt genomförd. Filmskaparna har jobbat på samma sätt  som i de andra LEGO-filmerna med att det ska se stop-motion-animerat ut och inte dataanimerat vilket är helt rätt väg att gå. Nytt för LEGO-filmen 2 är att filmskaparna har fallit lite för grupptrycket och fört in sångnummer på vissa ställen i filmen och det fungerar riktigt bra.

Skådespelarinsatserna är precis som i förra filmen bra från Chris Pratt och Elizabeth Banks som Emmet och Wildstyle, men som alltid är Will Arnetts Batman den som tar hem priset. Förstår verkligen varför han fick en helt egen film. Tiffany Haddish som Drottning Watevra Wa´Nabi är också bra och hennes scener med Will Arnett är riktiga roande.

LEGO-FILMEN 2

Manuset av Phil Lord och Christopher Miller är smart, men har ett par skavanker. Problemet med både den första och den andra LEGO-filmen är att de inte riktigt har bestämt sig för hur världen fungerar. Det blir lite förvirrat och de bryr sig inte om att riktigt förklara hur det hela hänger ihop. För ena stunden så verkar det som att våra LEGO-vänner är levande, tänkande varelser som magisk kan röra på sina a lá Toy Story. Men å andra sidan får vi se hur skepp och annat bärs upp av de mänskliga karaktärerna? Vänta, leker barn med allt detta? Men då LEGO.gubbarna lever i vår värld så leker barnen med dem då också – även fast vi ser dem röra sig av sig själva? De har till och med regler som säger att de knappt kan röra sig utan LEGO-brickor under sig. Leker människorna det eller lever de då? Det är totalt förvirrat och ändrar sig beroende på vad historien kräver. Det är tyvärr ytterst irriterande och det som jag faktiskt tycker minst om. Hade varit bättre att inte tagit in de mänskliga karaktärerna alls eller åtminstone bestämt sig för om det är lek eller magiska figurer. Med det sagt så innehåller filmen starkare emotionella band mellan de mänskliga karaktärerna och det är en fin historia som utspelar sig där. Så det hade varit synd att ta bort den mänskliga biten helt.

LEGO-FILMEN 2

En annan sak som tyvärr får den andra filmen att kännas lite billig mot den första är att skalan är mycket mindre. I första filmen – då vi är i LEGO-staden – är det helt otroligt hur många tusen LEGO-gubbar och händelser vi får ta del av där. I denna är allting mer nedskalat och med mycket färre karaktärer. Konstigast är att Will Farrell enbart är med som röst åt sin Lord Business-karaktär och sen helt utanför bild, som pappan (vi hör bara hans röst ropa). Hade de inte råd att få med honom i tio minuter eller vad hände där? Kändes konstigt och billigt och istället är Maya Rudolph med och spelar mamman till barnen. Hon är med i en av LEGO-filmen 2s sämre sekvenser då hon trampar (otroligt mesigt) på LEGO-bitar och jämför smärtan med barnafödsel.

Sammanfattningsvis så är detta i stora delar en värdig uppföljare. LEGO-filmen 2 har flera festliga och underhållande scener, där vissa av dem har ett överraskande djup. Tyvärr så är den ojämnare än sin föregångare och första filmens styrka var just hur väl genomförd den var i fråga om tema och handling. Del två är lite överallt och ingenstans och vi hoppar vidare till nästa del i handlingen utan att egentligen veta varför. Så en solklar rekommendation, men tyvärr inget måste.