Hem Film & TVBlu-ray Recension: Lego-filmen 2 (UHD)

Recension: Lego-filmen 2 (UHD)

När jag såg Lego-filmen 2 på bio i vintras så tyckte jag om den, men det var något som saknades. Den var inte alls lika bra som den första filmen och på många sätt kändes den som en mycket mindre film. Nu när jag såg om filmen på UHD så såg jag den i ett lite annat ljus och kunde koncentrera mig på det som faktiskt fanns där och inte bara irritera mig på det som saknades.

Lego-filmen 2 recension

Så vid en andra titt så växte filmen; visst den känns fortfarande som en mindre film än den första och det är fortfarande irriterande att de inte har bestämt reglerna riktigt. Nu vid den andra omtitten så hörde jag en snabb replik som faktiskt konfirmerar att barnen faktiskt leker alltihop, men det håller ändå inte riktigt hela vägen.

Lego filmen 2 - Screenshot

UHD-utgåvan är som väntat, superb. Animerat ser alltid bra ut i HD och när vi nu tar steget upp till Ultra HD i 4K-upplösning med HDR så tas allting till en galen toppnivå. Färger, skärpa, svärta och lyster i perfekt balans. Ljudet i Dolby Atmos går inte heller av för hackor och det bullrar på fint där det behövs – nivåerna är samtidigt felfria, så du behöver inte oroa dig för att inte höra dialogen ordentligt. Det enda som jag kunde sakna lite var att det skulle vara nice med fler surround-effekter. Det är inte UHD-utgåvans fel, utan det är ljudmixen på själva filmen som bestämmer det.

Lego filmen 2 - Screenshot

Utgåvan har även en hel del extra-material som är överlag bra. Tyvärr så är inslagen ganska korta, då det gäller dokumentärer men de är ändå rätt informativa. Dock så finns det en liten skum kortfilm med på skivan som inte fungerar alls med resten av filmen. Skeppet, som de ser för första gången i Lego-filmen 2 dyker upp i kortfilmen, och det hela visar sig sedan vara en promotionfilm och ingen riktigt spelfilm. Kändes lite fånigt och billigt.

Slog sedvanligt över till den svenska dubbningen och blev faktiskt glatt överraskad. Den är väldigt väl genomförd och sångerna fungerar riktigt bra. Senast var det nog Coco som hade en så här fin, svensk dubbning.

Lego filmen 2 - Screenshot

Sammanfattningsvis så var det en kul bekantskap att se om Lego-filmen 2, den har fortfarande en bra bit kvar att nå upp till första filmens höjder men denna står ändå stadigt på sina egna ben och har en hel del riktigt schysst och finurliga scener. Så UHD-utgåvan av Lego-filmen 2 blir därför helt klart ett måste.