Hem Teknik / PrylarLeksaker Recension: LEGO Dimensions

Recension: LEGO Dimensions

LEGO och WB Games slår sig in i den, numera ganska trånga, toys-to-life-genren med LEGO Dimensons. Men frågan är om de kan tillföra genren något nytt?

Humor och att blanda hjälptår från olika serier är två av LEGO Dimensions starka kort

Humor och att blanda hjältar från olika serier är två av LEGO Dimensions starka kort.

Toys-to-life är verkligen en genial idé, inte minst ekonomiskt. Vem som kom på den först vågar vi inte säga säkert, men klart är att Skylanders etablerade sig som den första, stora aktören inom genren (och fick nej av Nintendo, då man föreslog samarbete – något som genom åren givit Activision miljarder istället). Just Nintendo har på sätt och vis också hoppat på tåget med sina amiibo-figurer, som ska stödjas i vissa spel och som sålt mycket bra över hela världen, även om man som spelare väntar på fler bra, dedikera Wii U-spel för dom. Disney slängde nyligen in handduken och lade ned sin ca tre år gamla storsatsning Disney Infinity – ett koncept som borde ha slagit all konkurrens med hästlängder, med tanke på sin rika historieskatt och IP:n som Star Wars, men som gjorde två fatala misstag: 1) Det hade inte tillräckligt många (och tillräckligt roliga) äventyr. Att köpa dyra figurer bara för att leka med dem i Toy Box-läget var något som nog bara tilltalade en mycket begränsad skara, troligtvis yngre barn och figursamlare och 2) att man lovade upphovsmännen att inte korsbefrukta genrer och figurer – så en klassisk Disney-figur som Kalle Anka, kunde inte användas i ett Marvel-äventyr och vice versa. Big mistake visade det sig .

LEGO Dimensions har tagit vara på just dessa akilleshälar. Här har man kombinerat flera roliga komponenter: 1) bygga med LEGO 2) kända varumärken (även Disney – Star Wars, något vi lär få se mer av när Infinity går i graven) 3) Skapat en värld som underhåller båda stora och små. Ni som sett LEGO: The Movie anar nog vad vi pratar om. Här finns en massa galna upptåg och serietidningsvåld som inte kommer att skrämma de minsta och en mängd kul gliringar och blinkningar till filmer och populärkultur, som de lite äldre kommer att älska, men som inte kommer att förminska upplevelsen för de allra yngsta.

Du kan också utforska världarna fritt i en slags sandlåde-läge

I startpaketet får man en så blandad trio figurer som Gandalf (från Sagan om Ringen, som är utgiven av New Line – ett Warner-bolag), Batman (DC Comics, ägs av WB) och Wildstyle (från LEGO: The Movie). Denna okonventionella trio kan tillsammans uppelva ett äventyr där man transporterats mellan olika dimensioner och LEGO-världar, från Trollkarlen från Oz, till The Simpsons och Scooby-Doo. Givetvis finns här frivilliga utmaningar och sidospår som kräver att du köper fler figurer med speciella krafter (jämför de olika elementen i Skylanders) men dessa kan du även ”hyra” i 30 sekunder för 50,000 LEGO-pengar, en slags kompromiss som känns helt OK faktiskt (även om du måste köpa några figurer till för att hitta alla 480 gyllene LEGO-klossar). Förutom enstaka figurer kan du även köpa fristående äventyr, såsom exempelvis Ghostbusters (som vi berättar mer om nedan).

LEGO Dimensions är superlätt att komma igång med och en av nyheterna är att portalen som du sätter figurerna (och deras fordon) på stöder upp till sju enheter samtidigt. Väldigt smidigt om du vill ha ett gäng att spela med och snabbt kunna byta mellan olika figurers specialegenskaper. Plattan används också till rent mekaniska lösningar på pussel – ibland måste du exempelvis flytta en viss figur till en viss sektor på plattan. Inte revolutionerande, men kul nytänk.

Huvudäventyret är briljant och cross-overn genial

Själva huvudäventyret är helt briljant, faktiskt. Omväxlande, vackert och otroligt välgjort med en massa originalmusik du kommer att känna igen från filmerna och – i möjligaste mån – originalrösterna till varje figur på engelska (japp, Sir Ian McKellen säger alla LEGO-Gandalfs knasiga repliker!). Spelmekaniken är så varierad som man kan förvänta sig, med banor som utspelar sig såväl klassiskt som på höjden (fallandes från himlen) och tvären. Miljöombytet och humorn förnöjer och höll oss hookade i mångt fler timmar än vi först trodde. När du spelat igenom en viss värld kan du sen utforska denna fritt och lösa andra side quests och hitta Gyllene Lego-bitar. Denna öppna sandlådevärld är inte riktigt lika tight och vanebildande som äventyret, men den förlänger ändå upplevelsen för spelare som vill, med många timmar.

LEGO vore ju heller inte LEGO utan faktiskt byggande med klossar! Så mitt i spelandet så stannar det ofta upp och ber dig bygga om Batmans batmobil till en ny form – eller ber dig bygga en kosmisk portal för hjältarna att resa igenom. Instruktionerna är stora och tydliga och vi minns med glädje känslan av när man satt på sitt rum och byggde LEGO-borgar efter instruktioner i tunna manualer (och sen efter egen fantasi) för en sisådär 20-25 år sen. Detta är precis lika roligt, men nu är det modernt, digitalt och äventyret fortsätter bokstavligen i spelet.

LEGO Dimensions Ghostbusters Level Pack

Huvudäventyret är som sagt helt suveränt, något för andra inom genren att snegla på för framtiden. Det går bra att spela två samtidigt via split-screen, men det blir något mer förvirrande än att turas om och försöka klura ut lösningar och bonusar tillsammans. Utöver detta så provade vi också Ghostbusters-paketet (originalet, en version av 2016-års film är också på g), som består av figuren Peter Wenkman (Bill Murray), spökjägarbilen Ecto-1 och själva äventyret som bygger på den klassiska filmen från 1984 (som fick den tveksamma titeln ”Spökligan” i Sverige). Du som kan filmen kommer ha lite extra kul åt sekvenser som att fånga Slimer (som även finns som figur) och slutstriden mot Stay Puft Marshmallow Man, men som helhet är det inte samma omväxling och humor som genomsyrar huvudspelet. Vi ser dock fram emot att dela våra åsikter om andra LEGO Dimension-äventyr framöver på senses.se.

Som helhet är LEGO Dimensions är en superbra idé och en väl genomförd satsning av WB och TT Games. Nackdelen är att det kommer att göra ont i plånboken att verkligen få uppleva allt. Grundpaketet för att komma igång kostar ca 600 kr, level packs (som innehåller figurer och nya äventyr, 15 stycken släppta i skrivande stund) ligger på ca 400 kr styck och figurerna (som ofta kommer två och två, eller en figur med sitt vapen – hisnande 60 stycken i dagsläget) ligger på ca 200 kr. Det krävs inte avancerad matte att räkna ut att ska du äga allt så kommer det att kosta dig som en bättre begagnad personbil. Å andra sidan behöver du inte äga alla figurer för att kunna lösa alla pussel (en av varje specialegenskap räcker ju) och äventyren får du läsa om här framöver så att du vet vad du bör satsa på och vad du kan skippa, eller vänta på tills rean kommer.

"You're gonna need a bigger imagination" - och a bigger wallet, om du ska uppleva precis allt i LEGO Dimensions

”You’re gonna need a bigger imagination” – och a bigger wallet, om du ska uppleva precis allt i LEGO Dimensions

En sak är säker – har du minsta intresse för roliga äventyr och kanske barn eller någon spelkompis med barnasinnet kvar, som älskar att bygga med LEGO, så är LEGO Dimensions ett av de bästa spel du kan investera i just nu!