Hem SpelPC Recension: Marvel’s Guardians of the Galaxy
Guardians of the Galaxy spelet recension senses Silver

Recension: Marvel’s Guardians of the Galaxy

Spel baserade på andra förlagor – vare sig det är filmer, tv-serier, böcker eller serietidningar – har ett något brokigt track record. Eller brokigt och brokigt; låt oss vara ärliga – det mesta som gjorts som licensspel sen 80-talet ”lättglömt”, för att uttrycka oss diplomatiskt (dock såklart med fina undantag såsom Batman på NES, Battletoads och inte minst Witcher-spelen). Marvel, serietidningsförlaget som sen många år ligger under Disney, har dock varit utmärkta på att hålla genomgående hög kvalitet på sina filmatiseringar av serietidningarna, även om mycket är stöpt i samma form så castar de ofta både rätt och skickliga skådespelare och ger oss den mest konsekvent habila underhållningen av kanske alla, stora varumärken därute. Så när Square Enix utannonserade att Eidos Montréal jobbade med ett action-äventyrsspel baserat på Guardians of the Galaxy blev vi nyfikna och samtidigt lite skeptiska – företaget hade ju imponerat förr med exempelvis Tomb Raider och Marvel har ju förvaltat Spider-Man väl på Playstation, men kommer man att lyckas hålla sig undan förbannelsen som verkar plåga många licenserade spel? (Kuriosa: Guardians of the Galaxy har gjorts spel av tidigare, då som episodiskt äventyr av Telltale Games)

Guardians of the Galaxy spelet the gang och laman
Våra jobb-sökande hjältar. Foto: Square Enix

Guardians of the Galaxy-spelet följer serien ganska bra, figurerna är baserade på tidningsförlagorna och liknar således inte exakt de skådespelare vi vant oss vid i filmerna, även om rösterna i sin essens är mycket snarlika. I sitt upplägg påminner spelet lite om ett slags Dragon Age, med utforskande, team-work och action-sekvenser i strider.

Storyn börjar med att våra hyres-hjältar jagar ett monster med högt pris på sitt huvud; ett vidunder som givetvis befinner sig i en karantänszon, som är strikt off-limits. Men våra hjältar hackar sig in genom sköldarna (Rocket är det tekniska geniet), ledda av jordbon Peter Quill (Star-Lord), den vänliga växt-jätten Groot och flankade av krigarna Gamora och Drax, som har en slags hat-kärleksgnabb man bara älskar. Saker går givetvis inte riktigt som planerat och snart står intergalaktiska polisstyrkan Nova Corp i full givakt och ställer hjältarna inför ett ultimatum – tre cykler att pynta en rejäl bot, eller låsas in för en låååång tid framöver…

Guardians of the Galaxy spelet Lady Hellbender

Det första man slås av när man kör igång Guardians of the GalaxyXbox Series X är hur otroligt vackert och genomarbetat spelet är. Ljuseffekter och stora miljöer i rymden skapar känslan av en omslutande, kosmisk värld där allt kan hända. Bara första sekvensen, när Peter är liten i sitt pojkrum och lyssnar på sin Walk-man kan man fastna en bra stund i: att studera CD-omslag med Starl-Lord (med sångtexter!), tv-spel, tidningar och – inte minst – ett fantastiskt soundtrack signerat några av 80-talet största artister (Billy Idol! Starship!! A-ha!!!) så inser man snabbt att detta är en lördagsgodispåse för en serie-älskare och tillika 70/80-talister.

Guardians of the Galaxy spelet bossfight

Miljöerna är fantasifulla och omväxlande – next-gen-maskin rekommenderas varmt där du kan välja mellan Full HD-upplösning i 60fps eller fler detaljer i 4K på bekostnad av bilduppdatering (låst till 30fps, halva bildupppdateringen för fyra gånger antalet pixlar). Vi brukar alltid föredra frame rate för en smidigare och mer responsiv upplevelse, så även här – men det blir tydligt att man faktiskt tappar en del finish mellan lägena (även om det inte stör så mycket i rörelse och lätt är värt det extra flytet). Ett mellanläge á la Spider-Man hade varit nice, med ray tracing och lite mindre detaljer, samtidigt som bilduppdateringen hålls optimal (nära 60fps i alla fall).

Ljudet är helt makalöst; förutom det redan nämnda soundtracket (där du kan stänga av licenserad musik om du streamar), så är röstskådespelarna i världsklass. Inga av namnen är direkt kända men de levererar sina karaktärer perfekt och skapar en underbar stämning, där det verkligen känns som ett gammalt gäng vänner gnabbas (kärleksfullt). Ljudeffekterna och surrounden används lysande och här kan du verkligen optimera högtalarplaceringen genom spelets inbyggda kalibrering. Top notch!

Rent spel-mekaniskt ska erkännas att Guardians of the Galaxy inte är något underverk, utan ett väldigt konventionellt explorer-action-spel i tredjepersonsvy med enklare pussel, plattformsinslag och strider. Och det är just i striderna som det annars så genom-sköna konceptet faller ett par snäpp. Striderna är inte direkt dåliga, men de är onödigt röriga och det är mycket knappar att hålla reda på medan du styr Star-Lord, ger kommandon till gruppmedelarmmarna (som alla har specialattacker) och ska hålla koll på mätare som återskapas – allt detta i realtid. När skärmen fylls med fiender och utropstecken från alla håll (vem som är på gång att knocka dig) så blir det mer köttande än genomtänkt strategi och här hade Guardians verkligen gynnats av någon slags turbaserat-läge där du kan analysera fiender och ge kommandon i tur och ordning (á la Dragon Age: Inquisition). Det är helt enkelt för kaotiskt och blir tidvis onödigt svårt, av fel anledning.

Guardians of the Galaxy spelet Star-Lord fighting
Fighting ser roligare ut än vad den är, tyvärr. Foto: Square Enix

Så med den plumpen i protokollet når Guardians of the Galaxy tyvärr inte riktigt upp till de högsta nivåerna, men det är bra nära och nosar. Detta är ett av de roligaste, mest välskrivna och bäst paketerade spel vi kört på mycket länge – precis som man kommit att förvänta sig av Marvel-filmerna. Det kräver modern hårdvara för att komma mest till sin rätt, så en PS5:a, Xbox Series X eller modern PC rekommenderas varmt. Sitter du på något av dem, samt gillar genren och Marvels serie så har du en av årets mest underhållande spelupplevelser framför dig!