Hem SpelPC Recension: Final Fantasy VIII Remastered

Recension: Final Fantasy VIII Remastered

Det känns overkligt att det gått 20 år sen Final Fantasy VIII gjorde entré i våra liv, då på den ursprungliga, goa, gamla grå Playstation (1)-konsolen. Men så är det och idag kan du (åter)uppleva det på moderna format, till exempel din PS4, Xbox One, Switch och PC.

final fantasy viii recension

För dig som inte vet vad Final Fantasy är så är det (eller har varit, serien utvecklas ständigt) ett klassisk, japansk rollspel, med turbaserade strider (förr) och – i detta fall – ett intrikat kortspel, som blev lite av ett älska / hata när det begav sig. Remastern ger oss uppiffad grafik (ish) och ett par nya inslag, som går att aktivera efter önskemål och behov.

Vad är nytt i Final Fantasy VIII Remastered?

Det första man lägger märke till är såklart grafiken, som är delvis uppdaterad. Likt sjuan och nian, har man dock bara uppdaterat de animerade figurerna – som ser knivskarpa ut mot de gamla, lågupplösta, handmålade bakgrunderna (som bara fått uppmjukad look via enklare anti-alias). Nu kostar Final Fantasy VIII förvisso en ganska modest peng, men då vi snackar fasta bakgrunden och inte 3D – hade det verkligen tagit kol grafikerna att även piffa upp dessa efter 20 år? Det hade gjort enormt mycket för intrycket.

final fantasy viii recension
De animerade figurerna är skarpare, men bakgrunderna är ålderdomliga och lågupplösta, förutom utjämningseffekt med AA.

Spelet kör inte fullskärmsläge, utan i en ruta, vilket inte ser superbra ut på en modern, widescreen-display i 4K. Men så är det ju från en tid då 4:3 dominerade landskapet, så lite överseende måste man ändå ha till källmaterialet. Men nästan gång ett dynamiskt bakgrundsläge som fyller ut sorgkanterna, som Castlevania gör eller Disney på sina animerade klassiker?

Spelet innehåller tre nya funktioner, som kan slås av eller på närsomhelst under spelets gång med hjälp av R3/L3:

1) Möjligheten att skippa slumpmässiga fighter (som sker ungefär varje minut, när du rör dig fritt i fientligt område). Detta kan dock medföra nackdelen att du levlar upp mycket långsammare, eftersom du missar EXP och objekt från besegrade fiender.

2) Möjligheten att göra din figur (och ditt gäng) 10 gånger starkare, med obegränsade Limit-attacker, vilket gör att du i princip kan kryssa igenom spelets fighter och bara njuta det hela som en rollspelshistoria.

3) Och slutligen, det bästa – 3x hastigheten. Ja, det ser lite fånigt ut när karaktärerna rycker fram som i en snabbspolande VHS-video, men det är bara att konstatera att – likt studentfilmer – så fanns på 90-talet en idé att ”långa promenader i sävlig takt” skulle föreställa någon slags bra exposition (berättande). Det är det inte. 3x-hastigheten löser också ett annat frustrationsmoment (som Square kunde fixat med ett knapptryck) och det är de obligatoriska mellansekvenserna samt tutorials som man redan gått igenom (och som man måste gå igenom igen, om man exempelvis laddar spelet från en punkt just innan – aaargh!). Och så – inte minst – de övernaturliga summon-animationerna, som är kul de tio första gångerna, men sen blir olidligt sega att se gång, på gång, på gång (det finns en anledning man kan stänga av dem efter första gången i Kingdom Hearts 3).

final fantasy viii recension
Sämsta namnet på en Limit Break ever?

Summering

Final Fantasy VIII är trea på pallen över nittiotalsfavoriter i spelserien: sjuan (som snart kommer i helt omarbetad och moderniserad remake (hoppas vi!)) och nian intar guld- respektive silverplatserna och finns – slumpartat nog – redan utgivna som remasters med i stort sett samma egenskaper som detta. Remastern av FF8 är klart det bästa sättet att uppleva spelet på, men det är ingen jättestor omarbetning. Så risken finns att om du inte älskade det då det begav sig, så lär du inte älska det nu heller (tonårs-skoldramat och kortspelandet är lite av en vattendelare och görs bättre i exempelvis Persona 5 och som Gwent i Witcher 3).

Är du gammalt fan så kör hårt, nu slipper du dra fram retrokonsolen och får dessutom lite uppiffad grafik på köpet. Detta skulle göra sig bra som bärbart spel på Switchen, tycker vi. För dig som är obekant med spelet sen innan så får din fascination för äldre, turbaserade JRPG avgöra köp. Här finns en bra historia för den tålmodige, men tidens tand har onekligen nött på Final Fantasy VIII, även om det fortfarande är ett riktigt fint och väldigt japanskt, rollspelsäventyr.