Hem SpelPC Recension: Dolmen
dolmen recension

Recension: Dolmen

I en värld där en mäktig Marvel-skurk heter Knull (vilket i och för sig är med flit…) och där bilen Honda Jazz skulle ha hetat Honda Fi**a om inte svenska Honda-kontoret hade passat på att påpeka exakt vad de hade tänkt döpa bilen till. Så var det inte helt osannolikt att ett spel till slut skulle få ett kul namn (på svenska); nämligen Dolmen (för dig som mot förmodan inte redan vet betydelsen på engelska så finns svaret här)

Här kämpar vi mot otäcka varelser som är ute efter att slita dig i stycken i ett spel som blandar Sci-Fi- och skräck-genren. Undvik att få din tidslinje raderad och försök rädda världen innan det är försent. Till din hjälp har du olika avstånds- och närstridsvapen i form av svärd och yxor. Uppgradera din krigare under resans gång, för det gäller att vara maximalt stark för att klara livhanken i den här mörka världen.

Dolmen beskrivs som en korsning mellan Dark Souls och Dead Space och den beskrivningen kan jag verkligen skriva under på. Det finns spel som sparkat min röv så rejält som Dark Souls och på andra plats kommer faktiskt Dolmen. Detta är ett rejält svårt spel! Det formligen kryllar av fiender och de attackerar från alla håll. Dina vapen är till en början väldigt svaga och extremt långsamma, medan fienden är stark och tålig. Detta leder till ordentligt med frustration till en början. Så, var beredd på att dö, ofta…

Problemet för mig när ett spel är så här svårt redan från starten är att det blir svårt att komma in i flowet och upplevelsen känns mer som ett jobb än en spelutmaning. När du väl har lagt tiden och nöta tekniken så öppnar Dolmen upp och blir roligare. Ju starkare din avatar blir och ju bättre vapen du hittar, desto mer får du ut av spelet (likt Elden Ring alltså).

Miljöerna är välgjorda och snygga, men animationerna och varelserna du möter känns något föråldrade och lite ”enkla”. Texturerna förefaller ganska lågupplösta och de rör sig inte så snyggt. Sen blev jag förvånad när mellansekvenserna inte är uppdaterade med den design av avatar som du valt. Det här är ju mer eller mindre standard i spel nu för tiden att alla detaljer följer med, men inte i Dolmen (i ärlighetens namn missar påkostade Guardians of the Galaxy denna lilla detalj också i vissa mellansekvenser). Det som väger upp är ljuddesignen, som verkligen utnyttjar surround-högtalarna. Det kryper och rasslar överallt när fienden smyger sig på dig. Riktigt läskigt och välgjort.

Något annat som störde mig är att någonstans har någon tydligen tagit ett beslut att ”hoppa” är en funktion som skall tas bort i spel. I Dolmen kan du inte hoppa och det finns många situationer som hade varit sååå mycket lättare om du bara kunde ta ett litet, litet skutt.

Sammanfattningsvis så är Dolmen verkligen inte ett spel för alla, det här är utvecklat för att ge dig vita knogar och söndertuggade läppar. Du måste helt enkelt gilla att bli plågad i ett par timmar innan det börjar släppa lite. När du väl är där blir du rikligt belönad som genren sig bör, men vägen dit är krokig och hård.

Massive Work Studio  skickade recensionskod av detta spel. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.