Hem Film & TVBlu-ray Recension: Döden på Nilen

Recension: Döden på Nilen

Poirot (Kenneth Branagh) följer med en gammal vän på en resa med en stor, lyxig båt utmed floden Nilen i Egypten. En natt sker ett mord och som den världsberömda detektiv Poirot är så ger han sig genast i kast med att försöka lösa brottet. Ingen har gått ombord och ingen har klivit av, så mördaren måste finnas bland de celebra gästerna. Det visar sig snart att alla ombord lever i livsfara, då mördaren vägrar låta sanningen komma upp till ytan.

Den brittiska författaren Agatha Christie färdigställde den första boken om karaktären Hercule Poirot för 102 år sedan. Därefter dök han upp i hela 33 böcker och över 50 noveller. Böckerna har filmatiserats i omgångar under många år. Den brittiske skådespelaren David Suchet spelade bland annat Poirot i 70 långfilmslånga avsnitt från 1989 till 2013 och han blev min introduktion till karaktären, även om många samtida med mig kanske mest förknippar honom med Peter Ustinovs porträtt.

Kenneth Branagh är en väldigt duktig regissör och skådespelare och när det annonserades att han skulle spela Hercule Poirot blev jag nyfiken. Den första filmen Mordet på Orientexpressen. där han spelade huvudrollen och även regisserade, hade premiär 2017 och jag tyckte den var helt okej. Det var verkligen kul att se alla stora och kända skådespelare i en och samma film. Ett grepp som nuförtiden nästan endast verkar ske i superhjälte-filmer.

Efter ett antal flyttade premiärdatum så hade äntligen Döden på Nilen premiär 2022 och vi får återigen stifta bekantskap med den belgiske detektiven i Kenneth Branaghs version. Då jag har Suchets version på näthinnan är det svårt att ställa om siktet till Branagh, eftersom de tolkar karaktären väldigt olika. I Döden på Nilen så bär Poirot både pistol och springer i en sekvens, något som är helt främmande för den korpulente detektiven. Här känns det som om Branagh har velat bli lite ”coolare” i rollen – vilket inte funkar alls känner jag. Sen är det en sekvens i början av Döden på Nilen som också förändrar allt kring karaktären Poirot på ett sätt som jag inte känner är värdigt Christies litterära gestalt.

Förutom att Branagh kör sitt race med Christies figur så har Döden på Nilen som film betraktat ett par andra problem. För det första så är nästan hela filmen inspelad inomhus, vilket syns tydligt i många sekvenser. Den absolut sämsta är en scen i början av filmen då Poirot möter en gammal vän på en av pyramiderna i Egypten. Det här kan vara en av de fulast filmade och datoranimerade sekvenser jag någonsin sett (och då har jag ändå sett Sharknado). Inte nog med att effekterna är under all kritik, utan även hur bilderna är komponerade och hur personerna interagerar med varandra. Allt känns verkligen amatörmässigt. Specialeffekterna blir inte bättre under filmen utan det uppfattas verkligen tydligt som att allt är filmat mot en green screen (vilket det visar sig inte vara i extramaterialet). Storyn är mordmysterium-mysig och roll-listan är gedigen (Armie Hammer, Gal Gadot mfl) och intressant, men filmen lyckas trots det aldrig riktigt lyfta och bli ordentligt spännande.

Blu-ray-utgåvan uppvisar riktigt skarp bild med klara färger och djup svärta. Framför allt ser nattsekvenserna bra ut där kontrasterna mellan mörkt och ljust blir extra imponerande. Ljudet är fullgott men jag upplever att det är lite lågt mixat. Döden på Nilen finns även att se på Disney+ och även om jag där upplever att bilden är något sämre så väger det upp att ljudet istället är något bättre. Det som är mycket bättre på Blu-ray-utgåvan är att den är välfylld med extramaterial. Dokumentärerna är informativa och även om de innehåller det sedvanliga hyllandet av allt och alla som är inblandade så finns där även en hel del intressanta guldkorn om inspelningen. Det som jag blev mest förvånad över var hur mycket som faktiskt var praktiska inspelningsplatser och trots intrycken inte datoranimerat. Då datoreffekterna är så usla så drar de fokus från det som är välgjort och snyggt och du som publik tror felaktigt att allt är animerat, vilket inte är till fördel för filmupplevelsen.

Sammanfattningsvis så är Döden på Nilen intressant och kul som mordmysterium, med en gedigen rollista. En del udda val runt karaktären Poirot och de usla effekterna drar dock ned betyget.

Disney skickade recensionsexemplar av denna film. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.