Hem Film & TVBlu-ray Recension: Ambulance
ambulance 4k recension Silver

Recension: Ambulance

Regissören Michael Bay började – som så många andra filmskapare – med att göra reklamfilmer. Hans första långfilm hade premiär 1995 och det var första delen i Bad Boys-trilogin. Efter det så visade han sina cineastiska muskler med episka storfilmer som The Rock och Armageddon. När det blev klart att han skulle tackla Transformers-filmerna så både jublade och ryste jag, för tyvärr är Bay bäst på just förstörelse men när det kommer till att berätta en sammanhängande historia så blir det genast svårare för honom. En verklig liten pärla som många har missat är den verklighetsbaserade filmen Pain & Gain från 2013, där han verkligen fick visa att han faktiskt kan göra annat än bara massförstörelse.

Så när det annonserades att Michael Bay skulle regissera den amerikanska remaken på den danska filmen Ambulancen från 2005 så blev jag nyfiken att se om Bay kunde visa upp en annan sida än sitt vanliga torktumlare av krossade hus och fordon.

Will Sharps (Yahya Abdul-Mateen II) fru är väldigt sjuk och behöver genomgå en mycket dyr och experimentell operation. Han är precis hemkommen från utlandstjänst och det finns inga pengar. Motvilligt väljer han att be sin kriminelle bror Danny (Jake Gyllenhaal) om hjälp. Danny tar med Will på ett bankrån som han planerat men allt går fel och de flyr i en ambulans – tillsammans med en polis de nyss skjutit och akutsjuksköterskan Cam (Eiza González). En jakt genom Los Angeles påbörjas och faror lurar från alla håll – men farligast är Danny som mer och mer börjar tappa både tålamodet och förståndet.

Ambulance börjar riktigt bra, med en snabb och tight genomgång av Wills problem och varför han gör de val han gör. Sen börjar filmen tyvärr spåra ur väldigt snabbt. Manuset är tunnare än tunnast och hålen i storyn är större än kratrarna i Armageddon. Gyllenhaal och Abdul-Mateen II har ett bra samspel men det är ytterst svårt att få någon sympati för någon av dem. Det är tydligt att Bay ville gå lite utanför boxen med rollsättningen men det hela blir mer distraherande än engagerande.

När vi sedan möter Eiza González så blir det ännu mer förvirrande vem vi egentligen ska heja på och följa med i den här alldeles för långa filmen. För hon är inte heller någon som vi som publik blir tillräckligt investerande i för att följa med på hennes resa. Det danska originalet är en tät thriller på runt 90 minuter och remaken klockar in på en bra bit över två timmar. En sidohandling med ett kriminellt gäng som passar på att decimera L.A-polisen är helt malplacerad och i en annan sekvens så målar de om ambulansen med grön färg för att dölja att det är deras – men alla loggor och framför allt ambulansens-nummer syns fortfarande hur tydligt som helst genom den hastigt pålagda färgen. Det är en sekvens som är så urbota dum att manusförfattaren till filmen nämner att han var så ”glad” att Bay utvecklade hans story med en så ”smart” sekvens. Den delen av bakom-kulisserna intervjun är troligtvis det bästa skådespeleriet på den här disken.

Actionscenerna är det inget fel på. De är praktiskt gjorda och inga digitala bilar syns så långt ögat når och det här väger helt klart upp många av filmens andra brister.

Bilden presenteras på denna 4K-utgåba i 2160p och då Ambulance är filmad digitalt så finns det inget mellansteg som påverkat bilden från det då den är inspelad tills att den presenteras på skivan. Färgåtergivning och svärtan ger bilden en nästan tredimensionell känsla och varje detalj kommer verkligen till sin rätt. Framför allt tydligt blir det i sekvenser där massor händer och kameran rör sig snabbt.

Ljudet i Dolby Atmos är imponerande rakt igenom. Det är mycket som krossas, exloderar och peppras på i den här filmen och vartenda sandkorn finns återgivet. I samma andetag hörs varje viskning och andetag i filmens lugnare scener. Mixningen är perfekt och surround-högtalarna får verkligen jobba övertid för att representera allt som händer i filmen. Det här är ljud av referenskvalitet.

Det är ganska gott om extramaterial på skivan, som faktiskt går in lite på hur man gjorde filmen. Roligast äratt se hur mycket filmskaparna har gjort praktiskt och faktiskt gått in för att undvika att göra allt med datorns hjälp. Tyvärr smyger det sig in en hel del smörande också, men i överlag så är det faktiskt informativt och kul.

Sammanfattningsvis så är Ambulance långt ifrån en felfri film; tvärtom är den ganska fullproppad av konstiga val och sekvenser som inte leder till något vettigt. Filmen drar även ut på sig själv alldeles för länge med sina två timmar och 16 minuter. Samtidigt är UHD-utgåvan felfri och när det dundrar på och skjuts så är det här en väldigt underhållande film. Så jag vill ändå rekommendera AmbulanceUltra HD, för den höjer verkligen upplevelsen med många snäpp!

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.