Hem Film & TVBio Recension: Bad Boys For Life

Recension: Bad Boys For Life

Den första Bad Boys-filmen hade premiär 1995 och var från början tänkt att ha Saturday Night Live-favoriterna Dana Carvey och John Lovitz i huvudrollerna. Men efter en hel del omstruktureringar i manus och rollbesättning så hade filmen premiär med Will Smith och Martin Lawrence. Valet av regissör föll på den då helt okände regissören (utanför reklamfilmernas värld) Michael Bay. Filmen gav en skjuts åt allas karriärer och åtta år senare var det dags för en uppföljare. Michael Bay var numera varm i kläderna med stora actionfilmer (såom bland annat The Rock och Armageddon) så Bad Boys II blev ett actionepos av stora mått. Både ettan och tvåan är helt okey actionfilmer – men jag för min personliga del har mycket svårt att förstå Martin Lawrence storhet. Det här är verkligen en skådis som går mig på nerverna, med sin skrikiga och överdrivna stil. Efter del två så ryktades det fram och tillbaka om en Bad Boys-trea, men ingenting hände. Inte förrän nu – 25 år efter originalet och 17 år efter den andra filmen – då det är dags igen.

Efter en spektakulär flykt från ett kvinnofängelse i Mexiko hamnar Mike Lowrey (Will Smith) och Marcus Burnett (Martin Lawrence) i skottlinjen. Det är en mycket personlig hämnd som har planerats och våra hjältars liv kommer aldrig bli desamma.

Först ut till det som fungerar med Bad Boys For Life: Michael Bay är inte regissör denna gång utan har lämnat över ansvaret till regi duon; Adil El Arbi och Bilall Fallah. Dessa två herrar styr skeppet med van hand och filmen har flera spektakulära och coola regi-lösningar. Hela filmen känns modern, men det finns ändå en känsla av retro då de faktiskt har vågat ta ut svängarna med att göra blodeffekter och annat praktiskt, istället för CGI. Detta får att filmen blir mer lik sina rötter, 90-tals action-genren. Bad Boy For Life har även flera sekvenser med ett oväntat djup och jag tyckte faktiskt för första gången att Martin Lawrence gjorde riktigt bra ifrån sig… Till en början – men mot slutet av filmen är det tyvärr tillbaka till trams-Martin igen. Will Smith ser inte ut att ha åldrats särskilt mycket under de 25 år som gått, men även han kan driva med sig själv och sin image lite. Joe Pantoliano är också tillbaka, som den hårt prövade polischefen, och levererar flera värdefulla visdomsord. Känslan av att det här en tredje film i samma värld är tydlig och klar. Nya ansikten är bland annat Vanessa Hudgens och Jacob Scipio som gör bra i från sig på vardera sidan om lagen.

Det som jag däremot inte var så förtjust i var att filmen kändes lite för lång. Den hade mått bra av att vara ungefär femton till tjugo minuter kortare. Utöver det så faller den tyvärr in i flera vanliga klyschor; kan inte gå in på mera detaljer utan att spoila stora delar av filmen. Fast jag lovar er att det inte är svårt att räkna ut vissa saker när det presenteras. Sen kan jag känna att regissörerna inte riktigt har haft fingertoppskänsla då de gör ett ”coolt” montage av att poliser, domare och advokater mördas.

Sammanfattningsvis så är Bad Boys for Life en underhållande actionfilm, som ibland har ett förvånansvärt djup. Så tar det slut här då? Troligen inte om man får tro sekvensen i sluttexten. Då filmen är lite lång och ibland lite för fånig så är det absolut inget måste, men blir ändå värd en rekommendation.