Hem SpelSwitch Recension: Advance Wars 1+2 – Re-boot Camp
Advance Wars 1+2 Re-boot camp recension senses Silver

Recension: Advance Wars 1+2 – Re-boot Camp

Trots att året var 2001, så känns det som igår. Nintendos bärbara, lilla fick-spelpojke Game Boy Advance var med mig överallt på resor. När jag inte förlorade mig i A Link to the Past så gick strategispelet Advance Wars varmt. Enkelt, eget och samtidigt förvånansvärt djupt. Men är blir mer än en nostalgitripp när spelet nu släpps på Nintendo Switch?

Advance Wars 1+2 Re-boot camp

Nintendo känns lite som Bruce Springsteen, en gedigen artist som hållit på i årtionden och som fortfarande kan varva gamla hits med enstaka nya – även om de som släpps inte kommer så ofta. Switchen har på sina sex år inte haft någon direkt flodvåg av original-releaser, även om den haft extremt bra träffsäkerhet i de man faktiskt släppt (flera som varit klara 10-poängare, tänker spontant på Breath of the Wild, Mario Odyssey och Kirby and the Forgotten Land).

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp är alltså en samling av de två ikoniska Game Boy Advance-spelen (ingen minns väl originalet som släpptes på NES 1988 endast i Japan?), nu återupplivade och anpassade för Nintendo Switch. Denna nostalgiska resa i strategispelens värld är en fin blandning av charmig grafik, djup spelupplevelse och en rätt engagerande handling som kan få timmarna att ticka förbi snabbare än du tror.

Grafiken i Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp har som väntat fått en uppgradering jämfört med de ursprungliga spelen. Den nya versionen erbjuder en färgstark och detaljerad spelvärld med uppfräschade karaktärer och enheter, samt vackra anime-inspirerade mellansekvenser som förstärker spelupplevelsen. Trots förändringarna och 3D:ifieringen har utvecklarna lyckats behålla den charmiga och karaktäristiska stilen som gjorde de ursprungliga spelen så populära. Men det hade varit nice med ett pixel-läge man kunde växla till, bara för känslans skull (á la Monkey Island: Special Edition).

Advance Wars 1+2 Re-boot camp

Värre är det med soundtracket. Allt var verkligen inte bättre förr och vissa retrospel har charmiga och rent av bra musikspår. Advance Wars tillhör inte denna skara utan bjuder på generisk, stressframkallande dataspelsmusik (för att dra upp tempot i ett annars ganska sävligt spelupplägg) och vi fann oss ganska snart leta efter OFF-knappen i menyn.

Spelupplevelsen 2023 visar sig vara i princip lika tillfredsställande som då det begav sig. I Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp får spelaren ta kommandot över en befälhavare och en armé och försöka leda den till seger genom att använda en mängd olika enheter och taktiker. Varje enhet har sina egna styrkor och svagheter, vilket kräver att spelaren noggrant planerar sina drag och anpassar sin strategi efter fiendens agerande. Den enkla spelkontrollen och det välbalanserade svårighetsgraden gör att både nybörjare och erfarna strategispelare lär kunna njuta av utmaningen.Tyvärr är scenarierna väldigt hårt skriptade – fienden beter i princip exakt likadant varje gång du spelar om en bana i kampanjläget, vilket lätt blir att man lär sig saker utantill istället för att mötas av en riktigt AI-motspelare som utmanar ditt strategiska tänkande på olika vis, varje gång.

Advance Wars 1+2 Re-boot camp

Handlingen i båda spelen är rätt kul, med en mängd olika karaktärer som spelaren kommer att stöta på under kampanjerna. Varje karaktär har sin egen personlighet och roll i berättelsen, vilket skapar en känsla av samhörighet och kontext till pjäsförflyttandet, för spelaren. De två spelen har även en lokal och online multiplayer-funktion som låter spelare tävla mot varandra i intensiva strider, vilket ytterligare ökar spelvärldens livslängd. Att fyra spelare på en gång kan spela på samma Switch (i och med turbaserade strider) är också stort plus för festkvällen.

Sammanfattningsvis är Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp på Nintendo Switch ett kärt återseende och en trevlig samling rätt personliga strategispel för fans av genren. Spelare som inte gillar klassisk, turbaserad strategi har dock inget alls att hämta här. Två klassiska strategispel som har moderniserats och till viss del anpassats för dagens spelare (ny grafik och förenklat ”casual”-läge). Den färgglada grafiken, oväntat djupa spelupplevelsen och till viss del inramningen gör detta till ett bra val för alla strategispelentusiaster och Nintendo Switch-ägare. Oavsett om du är en veteran som vill återuppleva de gamla GBA-spelen eller en nybörjare som vill upptäcka Advance Wars-serien för första gången, lär du inte bli besviken.

Nintendo skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.