Sen Klarna kom till e-handeln så har saker och ting förändrats drastiskt. Detta är anledningen.

Om du handlar på nätet (och sannolikheten för det är mycket stor idag) så har du säkert råkat på, hört talas om eller till och med handlat med betaltjänsten Klarna. Svenska Klarnas affärsidé är att vara en buffert mellan dig och handlaren / butiken. Klarna är en regelrätt bank som kan ta betalt via kort eller banköverföring, kirra delbetalning (mot avgift), ge krita (ofta 14 dagar gratis, sen mot avgift) och fungerar som en slags garant efter köpet. Om du exempelvis köper på faktura och varan aldrig dyker upp eller skiljer sig markant mot beskrivningen, så kan Klarna hjälpa dig förlänga betaltiden eller bestrida köpet. Du får automatiskt en sida hos dem, som du loggar in på med Bank ID och där få en översikt över alla betalda och obetalda Klarna-fakturor, samt hjälp med åtgärder såsom att förlänga betaltiden eller hjälp med reklamation.

klarna

Klarna är helt enkelt smidigt – smooth. Precis som man påstår i sin log line: smooth payments, en fras som funkar internationellt, då banken numera finns i 18 länder (inklusive USA). Faktum är att för dig som konsument finns egentligen bara fördelar (såväl som för butiker, som slipper alla ekonomiska risker) så länge man är en vuxen, ansvarig person och betalar sina fakturor i tid (om du vill göra det utan avgifter). Eller så måste man vara så vuxen att inte handla på krita, om man är osäker på framtida ekonomin eller vet med sig att man lätt missar inbetalningskort i posten och på epost. I en tid där mindre beräknade e-handlare verkar ha satt i system att skicka varor icke spårbart (eftersom det är vanlig A-post) och PostNord misslyckas med allt fler leveranser, så känns det i alla fall för oss som en väldigt bra försäkring att inte ligga ute med några pengar.

Videon är en annons från Klarna, men texten är vår.