Hem SpelPC Recension: The Walking Dead – The Definitive Series

Recension: The Walking Dead – The Definitive Series

The Walking Dead såg dagens ljus för första gången i nådens år 2003, då serietidningen skapades av den amerikanske författaren Robert Kirkman. Sju år senare hade TV-serien The Walking Dead premiär och nu blev helt plötsligt den nästan utdöde zombien-genren vardagsmat igen. Att göra en TV-serie som utspelar sig under en zombie-apokalyps är ett otroligt smart drag (även om serien nu har falnat väldeliga mot sina glansdagar) för du kan i och med detta lära känna karaktärerna på djupet – innan de går ett hemskt öde till mötes.

The Walking Dead: Definite edition - Screenshot XBOX ONE X - 4K

2012 hade första säsongen av Telltales The Walking Dead spel-serie release. Med sitt välskrivna manus och superba röstskådespelare så blev det snabbt en succé. Sju år senare sitter jag med The Walking Dead: The Definite Edition i min hand och framför mig har jag många underbara timmar spelande framför mig.

För som jag skrev i december 2013 då jag recenserade spelet The Walking Dead Säsong 2 så är och var jag mer sugen på att se vad som händer spel-seriens huvudperson Clementine än vad som händer med Rick Grimes och gänget i TV-serien. Det här är och förblir ett vansinnigt välskrivet spel, det är både en och två gånger man sitter med hakan i golvet av förvåning: skaparna kan ta ut svängarna ännu mer i spelet än vad de kan i TV-serien! Plus att det är på ett annat sätt när du själv spelar. När Negan ger sig på Rick Grimes gäng (i början av säsong 7), så kan du som tittare inget annat än att se på; men i Telltales spel så kan du göra något – du har makten att göra skillnad. För alla dina val påverkar hela spelet. Från första spelet till det sista. Jag har spelat alla delar utom det fjärde och sista kapitlet men fann mig själv nu att spela om alltihop igen. För denna gång vill jag att alla val ska vara mina och ingen slumpgenererat för att man har spelat på olika konsoler.

Det är just det som är The Walking Dead: The Definite Editions grundpelare, dina val. Vilka du kommer ha med dig på din resa, vilka som älskar dig och vilka som hatar dig. Spelmässigt så påminner det mycket om andra Telltale-spel som The Wolf Among Us, men också Detroit Become Human och nu senast Man of Medan. Du får vara snabb med knapparna och ha tungan rätt i mun kring vad du ska göra eller säga. Ett feltryck och du är in a world of hurt och det är både en och tjugo gånger som du kommer dö på vägen.

Spelet har även samma nackdelar som ovannämnda exempel. Det är inte som att du kan undersöka en plats helt själv utan äventyret är väldigt utstakat och även när du rör dig själv så finns det oftast bara en utgång. Så det är väl det som är mitt enda negativa inlägg om The Walking Dead: The Definite Edition; att det tidvis ger ett sken av frihet, men det är egentligen styrt ner i minsta detalj med Quick-time events och vad som går att interagera med. Du kommer aldrig att komma ifrån en händelse, du kan bara påverka hur du tar dig ur den och vilka som överlever.

Ett klipp som går igenom skillnaderna mellan vanliga och definite edition.

Sammanfattningsvis så kan det nästan inte bli bättre än så här, alla fyra kapitlen är med plus bonusavsnitten. Vi bjuds även uppdaterad grafik och spelmekanik och allt ser sanslöst bra ut. Spelet gör sig allra bäst i 4KXbox One X, och nästan lika snyggt på Playstation 4 Pro. Därmed har du en förstklassig upplevelse framför dig. Helt klart ett måste. Hoppas nu att Telltales spelskatt kan räddas av det nya bolaget (det gamla gick nyligen i konkurs) – detta är värt att vårda och hoppas på fler alster i framtiden.