Hem Film & TVBlu-ray Recension: The New Mutants (BD)
the new mutants bd

Recension: The New Mutants (BD)

20th Century Studios (före detta 20th Century Fox) såldes våren 2019 till Disney och därmed har X-Men gått tillbaka till ursprunget med Marvel och alla figurerna kommer att ha möjlighet att dyka upp i framtida MCU-filmer. Sen Bryan Singers X-Men, som hade premiär för 21 år sedan, så har Fox producerat ett antal uppföljare – och som jag nämnde när jag recenserade X-Men: Dark Phoenix – så har kvalitén på filmerna verkligen blivit sämre och sämre. Så när The New Mutans kom på tal blev jag nyfiken. Skulle man lyckas göra något nytt med en ganska uttjatad och döende filmserie?

the new mutants

Dani Moonstars (Blu Hunt) hem blir attackerat av en mäktigt odjur och hennes pappa blir dödad. Hon blir utslagen och vaknar upp på ett sjukhus. Snart inser hon att det inte är ett vanligt sjukhus utan det är en plats för mutanter med speciella förmågor. Hon möter ett litet gäng andra, unga mutanter och tillsammans ställs de inför sin största prövning någonsin.

Jag gillar verkligen att man har valt att göra The New Mutants till en skräckfilm och filmen känns som en korsning mellan Terror på Elm Street och The Breakfast club. Miljön är cool och intressant och filmskaparna lyckas med en mystisk stämning – till en början.

the new mutants

Problemet är att The New Mutants inte vet vilken fot den ska stå på. För att vara skräckfilm är den inte särskilt skrämmande, för att vara superhjälte-film så är den inte särskilt spännande. Filmskaparna verkar inte ens veta vem det är som är huvudrollen. Blu Hunt som Dani Moonstar är hela tiden den som för handlingen framåt och Maisie Williams som Rahne Sinclair är klart och tydligt bifiguren. Fast när man ser bakom-kulisserna-filmerna och läser sluttexten så tänker de sig att Williams har huvudrollen. Är det för att hon är mer känd som skådis (som Arya i Game of Thrones) eller vad sjutton pågår här?

Regi och manus lämnar mycket att önska; du lär inte bry dig nämnvärt om någon av karaktärerna lever eller dör. Filmens slutstrid är ett rejält antiklimax och sen är plötsligt filmen över. Filmskaparna har med önskad tydlighet siktet inställt på att göra en uppföljare, men det kan jag nog med hundra procents säkerhet säga att så kommer aldrig kommer att ske.

the new mutants
Maisie Williams, Henry Zaga, Blu Hunt, Charlie Heaton och Anya Taylor-Joy i “The New Mutants.”. Foto: © 20th Century Studios. @ Marvel

Blu-ray-utgåvan håller fin kvalitet: ljud och bild är så bra som tekniken sträcker sig. Det finns ingen UHD 4K-utgåva i Sverige så vill du sen den får du hosta upp med en femhundring och köpa den på import från England (eller vänta och se om Disney+ får den i 4K). Det finns en del bakom kulisserna-dokumentärer och en helt gäng med bortklippta scener. De visar med all önskvärd tydlighet att filmen hade en hel del problem innan den fick premiär. Dokumentärerna är pyttekorta och fulla av fjäsk och ryggdunk, något som inte bara är tråkigt i längden utan även får min mage att vända sig ut och in.

Sammanfattningsvis så har The New Mutants en del poänger och skön stämning, men i det stora hela så blir det en haltande soppa som tyvärr inte plockar några större poäng. Potentialen att göra något stort fanns här. Men istället för att fåna runt och försöka göra en barntillåten skräckfilm så skulle de ha gjort en Deadpool och vågat sikta på en högre åldersgräns.