Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Marvels (UHD)

Recension: The Marvels (UHD)

Att MCU (The Marvel Cinematic Universe) inte når samma höjder som de tidigare filmerna i serien är det ingen som har missat. Efter Avengers: Endgame har kvaliteten på filmerna fallit och historierna har blivit tamare och tråkigare för varje film som haft premiär. Budgetarna är skyhöga men allt läggs på det visuella och ingenting läggs tydligen på att hitta en bra och engagerande story. Efter ovan nämnda film är det egentligen bara två filmer som är värda att se och det är i min mening Spider-man: No Way Home och Guardians of the Galaxy vol. 3, för de fick mig att känna något för karaktärerna.

Jag har redan recenserat The Marvels då den hade biopremiär, så denna recension kommer att fokusera på UHD-utgåvan som filmen nu finns på. Jag såg ju om filmen igen och denna gång blev rejält besviken, ska jag försöka bena ut varför filmen inte håller alls vid en andra genom titt.

Jag kan inte gå in på allt, så jag kommer att koncentrera mig på “skurken” Dar-Benn (Zawe Ashton) som vi aldrig förut fått se eller ens hört talas om. Det visar sig att precis som med flera andra solo-filmer i MCU har filmskaparna valt att hoppa över en film och sedan visar det som skett i filmen vi får se. Samma sak hände i Dr. Strange and the Multiverse of Madness där det var tydligt att det var massor som hade hänt som vi som publik aldrig fick se.

I The Marvels har Captain Marvel (Brie Larson) fortsatt att vara “galax-polis” och på grund av en olyckshändelse har hon skapat rejäl oreda på Dar-Benns planet och därmed är hon givetvis förbannad på Captain Marvel. So far so klassiskt, men det som är skillnaden är att vi inte har fått se det som skedde på planeten. Vi har ingen uppbyggnad till den här skurken överhuvudtaget. Vi bryr oss inte om hennes kamp och vi är inte heller speciellt oroade för att Captain Marvel ska bita i gräset då hon är vansinnigt kraftfull. Jämför man den här filmen med till exempel Guardians of the Galaxy Vol 3. så förstår vi varför skurken gör som han gör och vad som föranlett det. I The Marvels så ska vi bara köpa det.

Första gången jag såg filmen var mina förväntningar så låga att jag mer eller mindre bara var glad över att det rörde på sig och att actionscenerna var lite kul och innovativa. Men när jag väl börjar tänka efter så inser jag hur otroligt platt och tråkig The Marvels är.

Jag såg aldrig klart Miss Marvel-serien på Disney+ innan jag såg The Marvels, men inför den här recensionen så såg jag faktiskt sista avsnittet för att se hur det kopplades ihop med filmens introduktion. Det som då förvånade mig var att karaktären Miss Marvel är otroligt mycket mer kraftfull i serien än vad hon är i filmen och hon har även större vana att använda sina nyfunna krafter. Dessutom har Secret Invasion-serien en nedbruten skäggig Nick Fury (Samuel L. Jackson), men The Marvels har en skämtsam och nästan fånig dito som verkar ha glömt bort allt hemskt som precis har hänt.

Marvel och Disney har därmed skjutit sig i foten med att säga att serierna tillhör MCU. För ena stunden baserar de hela filmen på det saker som hänt i serien och då måste man ha sett den för att hänga med, för att i nästa stund inte bry sig alls om vad som hände en kvart tidigare i karaktärernas liv.

The Marvels har även ett av filmhistoriens konstigaste och mest stressade slutstrider, vilket verkligen blir en krona på verket av hur “meh” den här filmen är.

Det som är desto bättre är UHD-utgåvan som uppvisar fantastiskt fin bild i 2160p och HDR-10. Färgerna är otroliga och skärpan likaså. Det är många scener som utspelar sig i rymden och varje detalj kommer fram. Ljudet i 7.1 Dolby Atmos är också välgjort med ordentligt tung bas i botten och surround-ljudet är framför allt imponerande under striden på planeten där alla sjunger. Här är det många saker som far runt huvudet på dig hemma i biosoffan.

Det jag blev mest glad över är att utgåvan även innehåller en hel del extramaterial som går igenom många aspekter av filmens produktion och ett enormt plus för att det finns kommentarspår.

Det enda smolket i bägaren är att på vissa UHD-spelare dyker grafik upp om hur långt det är kvar på filmen vid varje kapitelbyte. Det blev inte så när jag testade skivan i Xbox Series X, men på UHD-spelaren så blev det så. Ändå är spelaren uppdaterad men den har ett par år på nacken, så det kan vara därför. Högst irriterande.

Sammanfattningsvis blev jag väldigt besviken på The Marvels när jag landade mer i filmen och började se skavankerna. Filmen känns väldigt stressad, splittrad och det blir ännu tydligare när jag såg de bortklippta scenerna för där dyker det upp en karaktär som är verkligen viktig i början av filmen som sedan helt plötsligt bara försvinner.

Filmens bäst agerade scen är sekvensen i sluttexten där Teyonah Parris, som spelar Monica Rambeau, verkligen får visa vad hon går för skådespelarmässigt och när jag såg filmen första gången blev jag även glad över överraskningskaraktären som dyker upp i samma scen. Men nu när jag såg filmen för andra gången såg jag hur uselt CGI-animerad den är… The Marvels föll flera steg i betygsskalan men den fina UHD-utgåvan drar ändå upp betyget så resultatet blir precis i mitten.

SF-Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.