Hem Film & TVBlu-ray Recension: The Last Duel

Recension: The Last Duel

Det är slutet av 1300-talet i Frankrike och de före detta vännerna Jean de Carrouges (Matt Damon) och Jacques Le Gris (Adam Driver) förbereder sig på att möta varandra i en blodig duell. Jeans fru, Marguerite (Jodie Comer) har blivit våldtagen av Jacques – men ord står mot ord och vi får följa historien ur de tre huvudrollernas olika perspektiv.

Ridley Scott har regisserat flera av mina favoritfilmer såsom; Alien, Blade Runner, Black Rain, Gladiator och många fler. Alla hans filmer är alltid välgjorda in i minsta detalj och enda gången som filmen kanske inte riktigt når upp till toppklass är då manuset inte riktigt håller.

The Last Duel är skriven av Matt Damon och Ben Affleck som gör sitt första manusprojekt ihop sen Good Will Hunting (som de ju vann en Oscar för 1998). Manuset är baserat på en bok, som i sin tur är baserad på en verklig händelse som skedde i Frankrike för över 600 år sedan. Problemet är att den enda av de tre huvudrollerna som är någorlunda sympatisk är Marguerite, som spelas till perfektion av Jodie Comer (Free Guy). De andra två är aviga, buttra och rent ut sagt elaka. Det ger tyvärr filmen en väldigt kall känsla och The Last Duel saknar all tillstymmelse till emotionellt drama och värme.

Rollsättningen av Matt Damon som Jean de Carrouges är ändå rätt intressant. Hans porträtt av den ärrade krigaren är ganska avskalat, men helt klart fungerande. Adam Driver som Jacques Le Gris är Adam Driver som han alltid är. Driver har en väldigt naturlig spelstil, men oavsett om han kommer på någons bröst i HBO-serien Girls eller om han slåss med ljussabel i Star Wars så spelar han alltid på samma sätt och jag börjar ärligt talat tröttna rejält på honom. Han dyker upp överallt, i varenda film, oavsett om han passar eller ej. Rollen som Jacques Le Gris skulle från början ha spelats av Ben Affleck, men då han fick en annan roll som han var tvungen att lägga ner massa tid på så hoppade han av huvudrollen och valde en annan, mindre roll i The Last Duel istället. Jag tror faktiskt att filmen förlorade lite på det, för jag tror dynamiken mellan de verkliga vännerna Affleck och Damon hade gett filmen en extra krydda.

Blu-ray-utgåvan uppvisar sanslöst fin bild, med tydliga färger och djup svärta. Bra bitrate och stadig bild rakt igenom. Ljudet är det tyvärr lite sämre med; det är mixat väldigt lågt och behövde dras upp ordentligt för att hamna i nivå med andra filmer. När ljudet väl är uppvridet är det helt klart fullgott. The Last Duel finns även på Disney+ för alla abonnenter och jag kunde uppleva att bilden var lite mörkare och otydligare på streaming-versionen. Ljudet var dock högre mixat, så plus på ljud men minus på bild. Både på Blu-ray-utgåvan och på Disney+ finns det en väldigt bra dokumentär om inspelningen med. Den är gjord av Ridley Scotts barnbarn.

Sammanfattningsvis så blev tyvärr The Last Duel en rejäl flopp på bio där filmen endast drog in cirka tio procent av sin 100 miljoner dollars budget, men för den sakens skull är filmen på intet sätt dålig eller tråkig. Tvärtom, är den en av de mer habila filmer som Scott gjort på senare tid. Så jag vill rekommendera The Last Duel.

Disney skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.

© 2021 20th Century Studios