Holländska utvecklaren Tomas Sala hade från början tänkt att vi skulle få rida på drakar istället för falkar i The Falconeer, men då Game of Thrones redan hade en hel del drak-ritter kände han att han skulle hitta på något annat.
Så valet landade då istället på en falk. Vi rider på en gigantisk stridsfalk i ett alternativt universum. Det har lånats hejvilt för att skapa den här världen: det är allt från Pirater till Sagan om ringen ända till första världskriget. Vi börjar med att gå igenom en tutorial och i slutet av den blir vårt hemland attackerat. Det hela slutar inte så lyckligt och nu blir det vårt uppdrag att sätta saker till rätta igen.
The Falconeer är ett slags open world-spel där du kan välja om du vill ge dig på huvuduppdragen direkt eller spela side-quests. Du har även olika prisjägar-uppdrag som du kan slutföra. För pengarna du tjänar kan du uppgradera dina vapen och din falk. Du kan även skaffa nya falkar under spelets gång och spela med olika karaktärer, med olika spelklasser.
Grafiken är ren och snygg och animationen är välgjord. Det är en fröjd att uppleva allt från luften på Xbox One X i 4K @ 30fps, där ljuseffekter och allt annat kommer till sin rätt. Givetvis är spelet också Xbox Series X/S-kompatibelt och får där 4K i 60fps, eller 120fps i 1800p.
Ramberättelsen är intressant och engagerande, cred till utvecklaren som valt bra röstskådespelare som bär oss igenom äventyret. Alla vi möter har inte inspelade röster däremot och vissa blir då enbart i text. Det känns lite synd ibland, men jag förstår varför då The Falconeer är gjord på en mindre budget, med ytterst få medhjälpare då Tomas Sala har gjort det mesta själv.
Musiken är bra och pampig, signerad film- och spelkompositören Benedict Nichols och den ger helt rätt känsla för att ge sig in i ännu en het eldstrid med båtar eller andra bepansrade flygfän. Kontrollerna är enkla och snabbt inlärda, men jag kände att jag saknade en boost-knapp eller åtminstone en fast travel-möjlighet. För hur snygg grafiken än är så blir det till slut lite tröttsamt att stirra in i en fågelstjärt under längre stunder, då du till exempel flyger hem från ett uppdrag. En annan knapp som jag saknade var att snabbt kunna vända. Det är en funktion som jag kan förstå saknas på spel med flygplan – då det inte skulle vara så realistiskt, att kunna loopa hur som helst – men en fågel skulle lätt kunna vända sig luften smidigare än ett flygplan.
Sammanfattningsvis så är The Falconeer ett snyggt och välgjort spel och de små skavankerna till trots är det ändå helt klart värt en varm rekommendation.
Så här sätter vi betyg på Senses