Hem Film & TVBlu-ray Recension: Rocketman (UHD)

Recension: Rocketman (UHD)

Musikaliska biografi-filmer finns det en uppsjö utav; allt från Johnny Cash till Cornelis Vreeswijk och inte minst Queen – men få är rena musikaler. Det är konstigt att det inte är mer kutym än vad det faktiskt är. Rocketman är en fullblods-musikal och som sådan fungerar den alldeles perfekt.

Stöd senses.se och köp Rocketman på UHD (+BD) här.

1947 födds Reginald Kenneth Dwight (Taron Egerton) i London. Redan som femåring börjar han spela piano. Det visar sig snabbt att han är ett musikaliskt geni, med perfekt gehör och kan återspela vad han än hör. Hans föräldrar dock är inte särskilt imponerade och Reginald växer upp i ett fruktansvärt kärlekslöst hem. Hans enda supporter är hans mormor, som passar på att hjälpa honom med att få ta pianolektioner. Reginald är ett musikaliskt geni, men konsten att skriva text till sin musik kan han inte. I vuxen ålder möter han textskrivaren Bernie Taupin (Jamie Bell) och resten är som sagt historia. Den försynta pojken Reginald växer upp och blir en storstjärna vid namn Elton John.

Rocketman har ett alldeles perfekt anslag och snabbt dras vi in i historien. Jag visste inte att filmen var en musikal, så det blev först förvånande innan jag insåg vilket genidrag det är. Det här påminner om ”jukebox-musikaler” som Mamma Mia men här om en verklig person – att inte alla filmskapare gör så här är konstigt. För det är inte så att man backar undan från de mörka partierna i Elton Johns historia. Hans självmordsförsök är ett av filmens både visuellt häftigaste och mest hjärtskärande scener. Det gäller att hålla balansen mellan det mörka och det ljusa, utan att tumma på kvalitén och det är en uppgift som regissören Dexter Fletcher (som tog över och slutförde Bohemian Rhapsody efter att Bryan Singer fått sparken.) lyckas med till perfektion.

Taron Egerton är perfekt i rollen som Elton John och inte nog med att han spelar honom till helt utsökt; han sjunger helt själv också! Tom Hardy var på tal länge att spela huvudrollen, men det hela drog ut på tiden och han hoppade av. Samtidigt tror jag inte att de hade kunde hittat en bättre Elton än så här. Det enda som jag kunde känna var att när det skulle bita till i det emotionella så fanns det ett litet motstånd och det är kanske just för att det är en musikal som allt blir lite mer glättigt? Det här är verkligen inget stort problem och kanske är det mest perfektionisten i mig som talar nu.

Jamie Bell har en hel del musikal-vana (Billy Elliot) och här visar han att han även klarar av att spela andrafiolen. Hans charm och karisma är perfekt för rollen och relationen mellan Egerton och Bell känns genuin och realistisk.

Vill även nämna Richard Madden, som spelar Elton Johns första kärlek i form av managern John Reid med grym balans mellan det fina och den hårda yta han sedan uppvisar. Bryce Dallas Howard spelar Eltons fruktansvärt kärlekslösa mamma med bravur. Ibland känner man nästan att ”så där elak kan hon väl aldrig ha varit i verkligheten?” för att sen läsa att hon hyrde in en Elton John-imitatör till sin 90-årsdag för att hon vägrade prata med sin son…

UHD i 4K är skapat för såna här typer av filmer: bilden är utsökt och färgerna verkligen fullkomliga. Det finns en sekvens då Elton John är i full färg och omgivningen är lite mer färglös och där poppar han ut från bakgrunden och ser nästan tredimensionell ut. Samma sak då han har sin paljett-baseballdräkt på sig – där ser du varje individuella paljett i kristallklar skärpa. Ljudet i Dolby Atmos är inte heller att leka med; detta är en riktig omslutande ljudupplevelse som man har framför sig. Musiken kommer verkligen till sin rätt och det är svårt att sluta stampa takten. Det finns även en hel del extramaterial som – hör och häpna – inte bara är promotion, utan det går faktiskt igenom en del viktiga delar av Rocketman. Sen finns även flera av musikalscenerna i oklippta, förlängda versioner som var kul att se och en hel uppsjö av bortklippta scener.

Sammanfattningsvis är Rocketman ett visuellt fyrverkeri och med en bra story och grymt skådespel, så blir den ett solklart måste och kommer ytterst nära full pott!

Sugen på Rocketman på UHD? Köp filmen här så stöder du samtidigt kvalitetsjournalistik från senses.se.