Hem SpelPC Recension: RoboCop – Rogue City

Recension: RoboCop – Rogue City

RoboCop: Rogue City utspelar sig mellan RoboCop 2 och den vedervärdigt usla RoboCop 3. Vi får återigen möta RoboCop och denna gång porträtteras han av den oefterhärmlige Peter Weller, som både har lånat ut sitt ansikte och röst till robotsnuten. Detroit är återigen i kaos; drogen Nuke finns överallt och våldet är alltid påtagligt. En ny skurk har kommit till stan och han kallar sig för kort och gott för ”The New Guy”. Snabbt försöker de andra gängen visa sig på styva linan så de också kan få vara med i den nya snubbens gäng. RoboCop och hans polis-partner Anne Lewis tar sig an att försöka hitta och arrestera den nya skurken innan allt faller sönder. Samtidigt som detta sker får RoboCop fler och fler minnen från sitt tidigare liv som Alex Murphy, vilket leder till att han ibland packar ihop totalt under vissa uppdrag. RoboCop står inför sitt svåraste uppdrag hittills – och tiden är knapp.

Filmen RoboCop 2 från 1990 var min ingång till den här franchisen och det tog flera år innan jag såg den första filmen från 1987, som är helt klart nära en perfekt film. Den holländska regissören Paul Verhoeven förstod blandningen av humor, ultravåld och satir på ett sätt som ingen annan. RoboCop 3-spelet, som bland annat släpptes till Atari ST, var det första och tills nu enda RoboCop-spel som jag spelat. Spelet kom långt innan filmen då den hade hamnat i trångmål eftersom filmbolaget gick i konkurs. När tredje filmen äntligen hade premiär så var det en miserabel upplevelse. Dels för att Peter Weller inte längre spelade huvudrollen, men framförallt för att manus, regi och produktion var under all kritik.

Sen tog det slut för RoboCop på filmduken, ett bra tag. Det dök upp en del serier, vissa bättre än andra, men i det stora hela besvikelser. 2014 spelades det in en remake med Joel Kinnaman i huvudrollen, men den var om möjligt nästan snäppet sämre än RoboCop 3 då den inte alls förstod den fina balansen som originalfilmen hade. Sen att någon filmbolagschef fick för sig att göra filmen med ratingen PG-13 satte spiken i kistan för en eventuell ny trilogi.

För ungefär två år sen så såg jag följande teaser och mitt hjärta gjorde ett glädjeskutt och då visste jag inte exakt hur fantastiskt det faktiskt skulle bli!

RoboCop: Rogue City är utvecklat av den polska studion Tayon som tidigare gjort bland annat Terminator: Resistance och Rambo: The Video Game. De har alltså viss erfarenhet av att ta olika IP och göra ett bra spel av det. RoboCop: Rogue City är ett många gånger bättre spel än Terminator: Resistance, som mer kändes som vilket looter-shooter som helst med några kromrobotar inblandade. ’

RoboCop: Rogue City har en helt ny story, som utspelar sig efter händelserna i RoboCop 2 och när vi spelar det så möter vi flera personer från både första och andra filmen. Peter Weller är däremot den ende av original-skådisarna som kommit tillbaka. Jag trodde först att Nancy Allen som spelade Lewis i filmerna också hade kommit tillbaka, men jag såg inte hennes namn i rollistan och hon har inte skådespelat sedan 2001 så det är förståeligt att hon kanske inte kände för att göra comeback. Den som gör hennes röst och även alla andra som spelar karaktärer som vi känner igen är väldigt duktiga och spot-on på att härma originalet.

Förutom att storyn är välgjord och känns verkligen som den tredje filmen i serien som vi hade velat ha – istället för RoboCop 3-dyngan – så är alla miljöer återskapade in i minsta detalj. Det är till exempel en fröjd att gå genom polisstationen och känna igen alla platser från filmerna. Spelskaparna har verkligen lyckats med att fånga alla detaljer. Inklusive att bilen går i marken i bakänden när den åker upp för rampen, precis som i filmen. Alla andra platser som du besöker passar också in i världen på bästa sätt. Gatorna, husen, reklamskyltar, bilar allt, allt, ALLT är precis som du sett det i filmförlagan. Som RoboCop-nörd är det en fröjd att bara promenera runt på gatorna och insupa miljön!

Spelmekaniken är lite annorlunda mot andra FPS (First Person Shooter) spel just för att RoboCop är allt annat än snabb och smidig. Han är en pansarvagn i mänsklig form och där andra spel bygger på att du ska ducka bakom skydd och skjuta tillbaka så kan du inte göra detta som RoboCop. Du kan heller inte hoppa och för första gången någonsin så godkänner jag att spelskaparna har valt att det inte ska gå att göra det. RoboCop är en karaktär som inte kan hoppa och därmed så ska det inte gå i spelet heller.

Spelskaparna har på ett väldigt smart sätt fått RoboCop att bli något smidigare än sin filmversion utan att tumma på logiken. Du kan göra vissa språng så du kan röra dig snabbare in i skydd. Du lagar dig med en knapptryckning, om du har prylar till det, men även om du inte har något så går hälsan alltid automatiskt upp till 20 procent vilket gör att du hela tiden har en chans mot fienden till dess att du hittar en till lagningsmodul.

Under spelets gång så får du i erfarenhet och kan därmed låsa upp fler funktioner och egenskaper, vilket leder till att spelet blir ännu roligare. Det finns en uppsjö av olika vapen som du kan plocka upp och använda och du har även din klassiska pistol Auto 9 till hands. Denna har obegränsat med ammunition och det går även att uppgradera den med olika funktioner så att den blir snabbare och kan innehålla fler rundor.

RoboCop: Rogue City är underbart blodigt och brutalt; du kan skjuta armar och ben av fienden som kommer emot dig. Det går även att skjuta sönder det mesta runtomkring dig. Allt från pelare, till bilar och fönsterrutor. Du kan även ta tag i olika saker och kasta på fienden. Hittar du inga prylar kan du ta tag i fienden och kasta på dem som anfaller dig!

Det går att ändra svårighetsgraden under spelets gång så det är inga problem att ställa ner till en lättare nivå om du vill komma vidare i storyn. Jag körde spelet på Normal-nivå men ställde ned denna vid ett tillfälle då jag möte en alldeles för övermäktig fiende och jag hade ingen ork att springa i cirklar och skjuta i all oändlighet. Så det är en väldigt uppskattad funktion att kunna ändra när man vill.

RoboCop: Rogue City är kort sagt en dröm för ett RoboCop-fan!

Tyvärr är spelet inte felfritt utan det har ett par irriterande skavanker. Även om miljöerna är helt otroligt välgjorda och även om karaktärerna ser ut precis som jag minns dem, så är tyvärr animationen ganska stela. De ser sämre ut än resten av spelet, vilket är synd.

Det som är värre är att RoboCop: Rogue City har en hel del buggar. Bland annat så hoppar det till i grafiken i mellansekvenserna när man klipper mellan olika vinklar. Det är bara en bildruta, men det ger ett lite billig intryck. Sen stör jag mig på att pistoler saknas i hölster på karaktärer när figurerna inte håller i dem och i en mellansekvens så stod karaktärerna på fel plats och smälte ihop med varandra.

En annan detalj som irriterade mig är också är hur kläderna är animerade på karaktärerna. De sitter som klistrade i huden och rör sig väldigt onaturligt. Jag fick förhandstesta RoboCop: Rogue City i våras och då var det ännu värre, så nu har de i alla fall lagt till en liten skugga så att kläderna ändå ser ut att ha volym.

Petitesser i det stora hela, men när allt annat är så bra så stör det mig att det inte riktigt når hela vägen fram.

Sammanfattningsvis så är helhetsupplevelsen alldeles för bra för att små petitesser ska dra ner betyget nämnvärt, så det går inte att ge ett annat betyg än ett måste! Om misstagen i grafiken åtgärdas längre fram återstår att se och då är spelet verkligen framme och nosar på full pott. Det här är den tredje filmen i serien som alla vi fans har väntat på!

Nacon skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.