Hem SpelPC Recension: Terminator Resistance

Recension: Terminator Resistance

Den 26-årige lastbilschauffören har precis fått sitt livs jobb: Han har fått möjligheten att regissera sin första långfilm. Visst det är en riktigt usel uppföljare av Hajen-plagiatet Piraya (som regisserades av Joe Dante) och den ska filmas i Italien – men va sjutton det är ju ändå ett riktigt regissörsjobb. Nu visar det sig dock att de har lurat den mycket engagerade regissören, för de är inte alls intresserade av att han ska regissera. De vill bara ha ett amerikanskt namn på postern, så att de kan sälja filmen. Så producenterna klipper om filmen, går över huvudet på honom. Vår hjälte – lastbilschauffören – sliter sitt hår, bryter sig in i klipprummet om nätterna och klipper om filmen. Han blir sjuk på kuppen och lägger sig för att sova på sitt hotellrum. Han drömmer en mardröm, om en silverfärgad robot som reser på sig ur elden med lysande röda ögon… Och resten är, som man säger, historia.

TERMINATOR-RESISTANCE - SCREENSHOT - PC

James Camerons genombrottsfilm The Terminator (eller Dödsängeln, som den fick heta när den hade svensk premiär) är en klassiker av gigantiska mått. Oavsett om du är ett fan eller ej, så har du sett eller åtminstone hört talas om Terminator. 1991 hade den bästa uppföljaren någonsin premiär och Cameron tog det hela till en helt ny nivå i frågan om innovativa specialeffekter, som håller än idag. Men sen tog det stopp. Det har prånglats ut hela fyra uppföljare till (alla utan Cameron vid rodret) och det ena är sämre än den andra. Det senaste spektaklet – Terminator: Dark Fate – var förhoppningsvis spiken i kistan för den här urtråkiga filmserien som borde ha fått vila i frid efter mästerverket Terminator 2 – Judgement day.

TERMINATOR-RESISTANCE - SCREENSHOT - PC

Fast nu så pratar vi inte om film; nu pratar vi spel – och här är det lite ljusare faktiskt. I Terminator: Resistance iklär du dig rollen som en överlevande i kriget mot Skynet och terminators. Du börjar i liten skala och jobbar dig uppåt. Med en rad vapen, granater och annat till ditt förfogande och – i likhet med så många andra spel på marknaden – så kan du bygga saker, lära dig nya förmågor och uppdatera din utrustning. Redan när jag startar spelet så inser jag att det här kommer bli en ganska trevlig upplevelse. Främst för att jag för första gången på jag vet inte hur länge spelar ett First Person Shooter spel på PC. Det tog ett litet tag innan jag kom in i att använda musen (kör med Sensei 10-musen från Steelseries och den funkar enormt bra!), men när jag väl fick snurr på det så kom motoriken tillbaka.

TERMINATOR-RESISTANCE - SCREENSHOT - PC

Eldeffekter, ljus, karaktärer och miljöer ser fin fina ut och det finns en bra och engagerande story i Terminator: Resistance. Det som dock stör mig lite är att om det inte vore så att det dök upp Termintors och andra kromade plåtrobotar att skjuta på, så skulle jag snabbt tro att jag spelade vilket annat looter-shooter-spel som helst. För det är lite samma stuk på alla dessa spel: Plocka på dig allt du hittar, skjut lite, prata med någon som behöver hjälp, skjut lite till. Gå till en av alla tusen random arbetsbänkar, bygg dig en bomb. Repetera…

TERMINATOR-RESISTANCE - SCREENSHOT - PC

Sammanfattningsvis vill jag ändå rekommendera Terminator: Resistance, just för att här har vi ett spel som engagerar mycket mer än de nya filmerna. Tyvärr så faller det in i lite för invanda spår, i och med looter shooter-delen av spelet, men man får ändå vara glad för att en fantastisk IP kan leva vidare med oss spelare bakom spakarna.