Hem Film & TVBlu-ray Recension: Raya and the Last Dragon (BD)

Recension: Raya and the Last Dragon (BD)

På grund av Covid-19 har biobesöken för de flesta av oss blivit extremt få och långt emellan. Senast jag var på bio var i höstas nångång och då såg jag klassikern Goonies. Så produktionsbolagen har fått finna andra sätt att visa sina nya storfilmer på. Disney har valt att köra sina bio-filmer via sin streaming tjänst Disney+ och Raya and the Last Dragon (Raya och den sista Draken) hade premiär där för några månader sedan som Premier Access. Då kostade filmen 249 kr utöver abonnemanget, för att man skulle kunna se den. Den kommer att släppas för alla prenumeranter, utan extra kostnad, 4 juni. Fast för de som inte har ett abonnemang, vill se filmen redan nu och för sådana som oss – som älskar att äga filmer i fysisk form – så finns nu Raya and the Last Dragon i en fin Blu-ray utgåva.

I en svunnen, sagotid så levde människorna sida vid sida med drakar. Dessa vackra och intelligenta drakar offrade sina liv för att rädda mänskligheten från en total ondska, men 500 år senare släpps ondskan ut igen och mänskligheten står återigen inför utrotning. Raya måste nu finna den sista draken för att de tillsammans ska kunna rädda världen.

Raya and the Last Dragon är ett välpolerat äventyr med sanslöst vacker animation, roliga och duktiga röstskådespelare och med ett – i grund och botten – väldigt fint budskap; Det mesta av ondskan och avundsjukan i världen bottnar i missförstånd och förutfattade meningar. Problemet i Raya and the Last Dragon är att den tesen pressas fram, om och om igen, så att det tills slut blir nästan som ett mantra. Det hade kunnat skötas med lite mer fingertoppskänsla och ändå har filmen hela fyra (4!) regissörer som hade kunnat slå sina kloka huvuden ihop.

Det som också störde mig en del var hur första delen av filmen var uppbyggt. Jag ska inte avslöja exakt vad som händer i första akten, men det hela känns väldigt stressat och påklistrat – jag köper inte riktigt vändningen i början som sätter igång alla händelser

Därutöver kunde jag känna att, till skillnad mot till exempel Pixars Själen och Coco, så saknar Raya and the Last Dragon samma emotionella djup som dessa filmer lyckas så perfekt med. Det är generellt sätt på det emotionella som Pixar är bättre än Disneys egna animation-studio, som är de som står bakom Raya and the Last Dragon.

Nu kanske det här recensionen låter som en sågning, men det är den absolut inte. Jag var, skavankerna ovan till trots, genuint underhållen rakt igenom filmen och Kelly Marie Tran (Star Wars Episode VIII – Last Jedi), som Raya, och Awkwafina (Crazy Rich Asians), som den sista draken Sisu, är verkligen perfekta i huvudrollerna. Filmen har även en hel del snygga actionscener och coola kampsportsekvenser. Sen i sedvanlig Disney stil så finns det en hel del söta karaktärer och sötast av dem alla är Tuk Tuk, som är Rayas sällskapsdjur och transportmedel!

Blu-ray utgåvan uppvisar fin bild, så långt tekniken tillåter. Den har bra bitrate och inga artefakter vad jag kunde se. Ljudet är i Dolby Digital Plus 7.1 och får hembiosystemet att jobba, men det saknar del av det ”oumph” som du får med riktigt bra Dolby Atmos-spår. Extramaterial finns det en hel del, faktiskt med bra dokumentärer som inte enbart är super-korta promotion-filmer. Intressant att få se hur Covid-19 påverkade arbetet med filmen då alla 450 animatörer var tvungna att jobba hemifrån – även skådespelarna fick spela in sina röster från hemmet vrå! Det finns ingen svensk UHD-utgåva, vilket är otroligt synd och frustrerande. Det går att köpa importen, men då blir du tvungen att hosta upp en femhundring. Slog över till den svenska dubben, såg ett par sekvenser och jag blev riktigt glatt överraskad. Filmen håller riktigt bra även på svenska, tyvärr så finns ljudet då endast i vanlig 5.1-mix.

Sammanfattningsvis är Raya and the Last Dragon ett riktigt matiné-äventyr för hela familjen. Störde mig, som sagt på en del småsaker men i det stora hela är filmen verkligen värd en varm rekommendation!