Hem Film & TVBlu-ray Recension: Själen (Soul) (BD)

Recension: Själen (Soul) (BD)

Passa på att tävla om ditt eget exemplar av Själen på Blu-ray i vår tävling som pågår nu!

Själen (Soul) är en film som fick stor betydelse både för mig och min senses-kollega Christian. Både hans pappa och min pappa avled med lite drygt två veckors mellanrum och helt plötsligt, i saknaden, så finns den här vackra och tänkvärda filmen till hands som något slags svar på: ”Hur är mitt liv? Vad vill jag göra? Vad är egentligen min passion? Vart ska jag?” Existensiella frågor som kanske legat där i bakhuvudet utan svar. Tills nu.

Pressbild: Pixar/Disney - Soul (Själen) - copyright 2021 - Joe walks over road.
Pressbild: Pixar/Disney

Joe (Jamie Foxx) är musiklärare på en skola i New York, men hans stora dröm är att få vara jazzpianist på heltid. En dag får han ett samtal från en gammal elev som har ett erbjudande till hans livs gig! Fast ödet vill annorlunda och ett snedsteg senare så vaknar han upp i limbo. Här möter han nu Själ 22 (Tina Fey) och tillsammans upptäcker de svaren på livets många gåtor och vad som egentligen är viktigast för ens själ.

Själen är skriven och regisserad av Pete Docter (Insidan ut, Upp) och med-regisserad av Kemp Powers. Dessa två herrar lyckas skapa en av de mest emotionella filmer jag någonsin har sett. Det finns sekvenser i filmen som fick mig att allvarligt se över mitt liv. Bland annat är det en händelse då Joe får se ”höjdpunkter” från sitt liv och det är verkligen ensamt och tragiskt. Han har så mycket passion och vilja, men livet rinner sakta ifrån honom i ”livets ekorrhjul”. En annan sekvens, där många själar har förvandlats till själlösa zombies som planlöst rör sig genom livet är också så visuellt tydligt hur illa det kan gå om du inte följer din passion.

Pressbild: Pixar/Disney - Soul (Själen) - copyright 2021 - Joe and soul 22.
Pressbild: Pixar/Disney

Själen är verkligen en film som får dig att tänka efter. En film som kommer följa med dig länge efter att du har sett den och få dig att tänka till en extra gång. Är det här något som gör mig glad eller ledsen? Ska jag ta det här jobbet även om jag vet att de drar mig längre från min passion? Alla filmer som någonsin har tagit upp livet efter döden har aldrig berört mig på samma sätt som Själen.

Filmen Själen ser helt fantastisk ut. Animationen är i absoluta toppklass och det är realistiskt, men ändå tecknat på samma gång. I limbo-sekvenserna ändras stilen till en mer gullig form men även här är det sanslöst snyggt och känslan är perfekt. Jag är normalt sätt inget jazz-fan men jag kunde ändå uppskatta musiken i filmen och alla som gör röster till karaktärerna är i absoluta toppklass. Jag slog i sedvanlig ordning över till svenska dubben och även den är riktigt bra, även om det blir lite konstigt i denna realistiska värld att alla pratar svenska i New York.

Pressbild: Pixar/Disney - Soul (Själen) - copyright 2021 - Jerry and Terry.
Pressbild: Pixar/Disney

Det enda problemet som jag har med Själen är att humorn ibland blir lite banal och malplacerad. Det känns verkligen att filmskaparna behövde få in den för att filmen ska kunna visas för barn. Det är synd, för i till exempel Coco – som också hanterar döden och vad som sker i efter-livet – har de lyckats bättre med humorn utan att den kändes påklistrad.

Blu-ray-utgåvan uppvisar fin fin bild med vacker, djup svärta och helt enormt vackra färger. Det är som att se en levande tavla. Ljudet i DTS HD 7.1 är omvälvande och omslutande. Man har mixat musiken på ett helt otroligt fint sätt som verkligen får dig att känna att du är mitt i händelsernas centrum. Tyvärr så finns det ingen 4K-version av Soul (Själen) att köpa i Sverige, utan då får man hosta upp en femhundring och köpa importen. Själen finns även att tillgå i 4K på Disney+ och den ingår i månadskostnaden för tjänster. Två-disk-utgåvan av Blu-rayen är proppfull med extramaterial och det är till och med lite mer än det som erbjuds på Disney+, bland annat det informativa och intressanta kommentarspåren. Så Blu-ray utgåvan är väl värd en investering, trots Full HD istället för 4K (på streaming).

Pressbild: Pixar/Disney - Soul (Själen) - copyright 2021 - Joe plays the piano.
Pressbild: Pixar/Disney

Sammanfattningsvis så är Själen en väldigt annorlunda och tänkvärd film som inte liknar något annat som du har sett från Pixar tidigare. Så det här är ett solklart måste och väl värt vartenda öre.