Hem Film & TV Test: Öka inlevelsen i spel och film med Hue
signify philips hue

Test: Öka inlevelsen i spel och film med Hue

av Fredrik Johansson

När vi tidigare i år åkte med Panasonic till Tyskland och fick träffa ansvariga från George Lucas-grundade THX – auktoriteter inom bild- och ljudstandard – pratade vi mycket med dom om ”bias lighting”. Teorin om att ljus kring en begränsad bildyta, en som är mindre än vårt synfält, gör att vi uppfattar färger och konstraster i bilden som starkare. Här finns en artikel som djupdyker i ämnet, för den vetgirige.

signify hue tv bakgrundsbelysning

Philips har länge drivit och utvecklat denna teknik, som man även inkorporerat i sina tv-apparater under konceptet Ambilight. Att bias lightning (”smart belysning”) fungerar är vetenskap, men vad ska man göra om man redan har en schysst UHD 4K-tv man är nöjd med eller kanske sitter och spelar på en monitor? Svaret stavas Hue – som nu går under namnet Signify – och erbjuder lösningar för skräddarsydd, smart belysning efter önskan och behov.

signify hue smart light
Belysningen kan användas som stämningshöjare också.

Vi har testat Light Strip – en elektrisk, LED-upplyst slinga med självhäftande behandling, som du klistrar på baksidan av din tv, monitor eller kan klä en fönsterkarm i om du så önskar. Ledsen, filmdukar funkar inte – och behövs inte heller, då bilden ofta är stor så den täcker hela synfältet, därav att bio inte behöver eller kör smart belysning.

Installationen av systemet är enkel och med hjälp av en huvudenhet, kallad Hue Bridge, så kopplar du enkelt samman hela systemet och styr det sen med hjälp av app i din smartphone, rösten, förinställda ljusscheman eller låter systemet synka automatiskt med spelet, filmen eller varför inte musiken? Ett tips för dig som kör Google Home är att systemet är mycket välintegrerat, så du kan enkelt och bekvämt från soffan kan tala om för Google-assistenten exakt hur du vill ha belysningen, om den ska dimmas eller ändra färgkaraktär till exempel.

Philips Hue Go gaming
Spelvärlden blev just större.

Filmer blir roligare att se på med kalejdoskopiskt ljus runtomkring, men just gaming imponerade lite extra mycket. Att köra ett FPS eller mustigt äventyr som Witcher 3, med bra fart och tung musik med ljusslingan aktiv och de portabla lamporna Hue Go gav något av extra dimension och även om det inte riktigt blir VR, så blir inlevelsen ändå större och mer uppslukande, något som bör upplevas. Vill du inte plocka ned platt-tv:n från väggen och klä den i lightstrip kan du även ställa Go-lamporna med belysningdelen mot väggen och skapa smartljus på så vis (se översta bilden till exempel).

Överlag är vi imponerade av effekterna av Hue, hur enkelt det är att installera och hur flexibelt det är i olika konfigurationer och möjligheter att sätta upp det som du vill. Testa, du lär inte bli besviken. Ett startpaket med Hue Bridge och en enhet smartbelysning går loss på cirka 2 000 kr.

Du kan läsa mer om Signifys koncept och Philips Hue här.

Artikeln och testet presenteras i samarbete med Signify, som skickat testmaterial för ändamålet.

[script_20]