Hem SpelPC Recension: Paw Patrol Mighty Pups – Save Adventure Bay
paw patrol mighty pups save adventure bay recension senses Silver

Recension: Paw Patrol Mighty Pups – Save Adventure Bay

Nu när den första Paw Patrol-långfilmen snart har premiär, vad kan då vara bättre än att kika på senaste spelet med de modiga hundvalparna? För dig som inte är bevandrad i småbarnsvärlden så är Paw Patrol ursprungligen en tecknad tv-serie med en samling hundvalpar av olika raser som tillsammmans räddar liv och världen. Här finns polis-Schäfern Chase, den flygande cockapoon Skye och dalmatiner-brandmannen Marshall. Vi har tidigare skrivit om det förra Paw Patrol: On a Roll-spelet, som var ett enkelt, men mysigt 2D-sidoscrollande spel för de yngre barnen, helt utan våld, tidspress eller något sätt att ”dö” i spelet. Det görs på tok för få spel riktade till (eller anpassade för) mindre barn, oftast är de antigen allt för avancerade med för många knappar och kombinationer, eller för våldsamma (därför vi och ungarna älskar Mario Kart 8, som kan ställas in att bli väldigt generöst med körhjälp åt minstingen). Så när ett nytt PAW Patrol-spel med 3+ år-markering dök upp i recensionshögen så bjöd vi och knatterecensenterna in det med öppna armar.

Paw Patrol Mighty Pups - Save Adventure Bay Marshall och Chase sprutar vatten

Paw Patrol Mighty Pups: Save Adventure Bay har inte bara en mycket längre och krångligare titel, det är också mer avancerat i spelmekanik och erbjuder co-op (tvåspelarläge). Spelplanen har nu blivit mer 3D – eller ger i alla fall illusionen av tre dimensioner. Spelet är fortfarande mycket hjälpsamt och snällt och låter även spelare med mindre utvecklad finmotorik klara hopp och styrning. Eftersom man nu kan vara två samtidigt och gå åt fler håll (åtta, rent tekniskt) så blir spelet ändå aningen svårare än det 2D-sidoscrollande-spelet, så ju mindre dina barn är i ålder eller spelvana desto mer bör du överväga att börja med det gamla spelet först.

Paw Patrol Mighty Pups - Save Adventure Bay Skye

Trots aningen högre krav på motorik så är Mighty Pups ändå väldigt barn-anpassat. Det går att spela om banor och få lite hjälp åt vilket håll bonusar man missat befinner sig (man behöver alltså inte plocka allt igen för varje omgång, som i förra spelet). Men den absolut största fördelen är att barn nu kan spela två samtidigt – antingen med ett syskon, en kompis eller varför inte en förälder? PAW Patrol är som gjort för co-op och den funktionen är det enskilt bästa med denna uppföljare. En sak som dock blir lite smolk i bägaren är att special-inslagen såsom Quick time-events (tryck rätt knapp i rätt tid) eller spring-banorna, bara kan köras av en enda spelare åt gången – vilket ändå lämnar någon utanför. Andra spel har löst detta bättre (bland annat LEGO Incredibles).

Paw Patrol Mighty Pups - Save Adventure Bay snönlandskap

Paw Patrol visas på Paramount/Viacom-ägda barnkanalen Nickelodeon och är i sig inget under av modern animation. Därför funkar last-gen-looken fortfarande bra här, även om vi såklart hade hoppats på någon slags next-gen patch för Xbox Series eller PS5 nu, nästan ett år senare (spelet fungerar dock bra att köra på maskinerna genom bakåtkompatibilitet). Men det estetiska är trots allt ingen dealbreaker för ett spel som detta. Våra knatterecensenter påpekade också att det var aningen lite av ”superhjältarna” Mighty Pups – trots titeln, något vi vuxna inte först reagerade på alls, men som ju blir lite märkligt då det faktiskt är spelets titel. Samtidigt känns det som alla PAW Patrol-valpar får mer jämn speltid här jämfört mot ettan, som lutade sig lite väl mycket mot Chase, Skye och Marshall.

Paw Patrol Mighty Pups - Save Adventure Bay minispel Boogie Chase och Skye
Dansspelet Boogie var poppis, men aningen svårt för den allra minsta. Foto: Outright Games

Här finns som tidigare också minispel, några som du lär känna igen från ettan och ett Just Dance-inspirerat spel som blev knattarnas favorit (och är ganska svårt för de allra minsta). Som helhet är detta som sagt något mer utmanande spel på grund av spelmekaniken och alla håll man kan gå åt, men det är ändå rätt bra inställt för barn som kanske har lite spelerfarenhet eller som kan få lite vuxenhjälp. Prislappen känns aningen salt för ett såpass enkelt spel (licensen kostar säkert en hel del), men samtidigt är det sån galen brist på spel för riktigt små barn att det ändå känns värt det.

Har du fans av PAW Patrol därhemma så kan du göra mycket sämre än att överraska dem med ett Paw Patrol Mighty Pups – Save Adventure Bay!