Hem Spel3DS/2DS Recension: Paw Patrol – On a Roll!
paw patrol on a roll recension Silver

Recension: Paw Patrol – On a Roll!

av Christian Magdu

Alla som är småbarnsföräldrar är förmodligen bekanta med den kanadensiska, animerade tv-serien Paw Patrol. En lätt sockersjuke-framkallande samling valpar som rycker ut för att rädda dagen. Varje valp har sitt namn och sitt yrke / specialitet – polishunden Chase, är en schäfer, Skye är en flygande cockapoo som är lika glad som hon är modig och så vidare. Tillsammans är gänget alltid redo att hjälpa andra i nöd med ett stort leende på läpparna, vilket såklart är en underbar förebild för små barn.

paw patrol ps4 spel för små barn

Men att bara titta på tv är inte särskilt utvecklande, så därför blev jag nyfiken på spelet Paw Patrol: On a Roll! Mina barn är 4 och 2 år och även om de börjar bli hejare på första biten av Addams Family på NES (mycket tack vare den perfekt barn-anpassade handkontrollen som är lagom stor och med lagom många knappar), så kändes det som behöver omväxling och något lite modernare.

Paw Patrol: On a Roll! är ett mycket enkelt, sido-scrollande plattformsspel. Du styr en valp i taget, hoppar över hinder och plockar hundkex och guldbrickor på vägen. Då och då måste du dra i ett snöre eller använda en av hundens två specialförmågor (ett knapptryck, spelet säger till när) alternativt kalla på backup från en annan, datorstyrd valp när aktuell förmåga inte räcker till.

paw patrol call backup

Det är en trevlig och snäll spelupplevelse, här finns ingen tidspress och inga fiender eller fällor som kan döda dig. Din valp kan hoppa eller dubbelhoppa och det går att köra uteslutningsmetoden på knapptrycken för specialförmågor. För fyraåringen var det helt perfekt, så fort hon fick en lagom stor handkontroll att spela med (rekommenderar Hori Wired Mini Gamepad, trots kabeln). Tvååringen var aningen liten för detta, men mest berodde det på kontrollerna, då hon i övrigt förstod bra vad hon skulle och ville göra, men ytan blev för stor och motoriken lite för komplicerad. Skulle uppskatta att detta är ett bra spel från tre år och uppåt (tills man behöver något mer utmanande att bita i). Utmärkt även för dig som är trofé-jägare, då det är lätt att plocka hem platinum (eller alla gamer points på Xbox).

Grafiskt snackar vi inget avancerat eller mästerverk, men det funkar bra för syftet och målgruppen. Grafiken liknar tv-serien tillräckligt mycket och ljudet är också helt OK. Ett stort minus är att spelet helt saknar svenskt tal, vilket verkligen hade varit perfekt, då pojken Ryder (som leder Paw Patrol) ger tips och uppmaningar genom spelets gång. Tyvärr talas bara engelska här, vilket är för svårt för en genomsnittlig 3-4-åring. Håller tummarna för att nästa Paw Patrol-spel, som kommer i höst – Paw Patrol – Mighty Pups: Save Adventure Bay, den 6 november – har svenskt tal. Återkommer med recension av det när det närmar sig release.

Ett enkelt, trevligt och väldigt lätt, spel för dig som vill introducera ditt barn till det moderna konsolspelandets magiska värld. Det är lite ont om bra tv-spel för riktigt små barn, så Paw Patrol: On a Roll! är verkligen ett av de bästa (och få som finns) i den genren, som annars domineras hårt av spel och appar för pekplattor. Om du kan sitta med och översätta engelskan som talas (inte helt nödvändigt, men ändå lite kul och hjälpsamt) så är detta ett givet köp.

Fotnot: Paw Patrol kan ses på Viaplay.